De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting die verscheen als eerste zoekresultaat bij het invoeren van “kieskompas waterschap” op www.google.com.
De eerste regel van de uiting luidt:
“Stemwijzer 2015 – Provinciale Staten Verkiezing 2015”.
De klacht
Wanneer men klikt op de groot gedrukte link “Stemwijzer 2015 – Provinciale Staten Verkiezing 2015” komt men op de site www.vvd.nl terecht en is er geen stemwijzer te zien. Kennelijk probeert de VVD bezoekers naar voornoemde site te trekken door het te doen voorkomen dat de link naar de stemwijzer leidt. Klager vindt de uiting misleidend.
De voorzittersafwijzing
Naar het oordeel van de voorzitter zal de klacht de Commissie geen aanleiding geven tot het doen van een aanbeveling. De voorzitter heeft daartoe onder meer overwogen:
“Uit de wijze waarop de Google-ad boven de zoekresultaten wordt weergegeven en de verdere inhoud van de uiting blijkt echter duidelijk dat sprake is van een reclame-uiting van de VVD”.
Het bezwaar tegen de voorzittersafwijzing
Dit bezwaar kan als volgt worden samengevat.
De voorzitter oordeelt dat er duidelijk sprake is van een reclame-uiting van de VVD. Klager vindt dit twijfelachtig, omdat de naam van de “reclamevoerder” slechts heel klein is vermeld.
De kern van de klacht gaat echter over reclame in de vorm van een misleidende internetsnelkoppeling. Het is gebruikelijk dat de titel van een internetsnelkoppeling overeen komt met de inhoud van de webpagina waar de internetsnelkoppeling werkelijk naar toe leidt, wanneer men daarop klikt. Het hoofdonderdeel van de onderhavige reclame is een groot gedrukte internetsnelkoppeling met de titel “Stemwijzer 2015 – Provinciale Staten Verkiezing 2015”. Nadat klager op deze koppeling klikte, kwam hij op de website van de VVD, en niet bij de website www.stemwijzer.nl, waar de “Stemwijzer 2015 – Provinciale Staten Verkiezing 2015” te vinden is.
Klager acht de betreffende internetsnelkoppeling misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder a van de Nederlandse Reclame Code (NRC), omdat gebruik wordt gemaakt van een andere, bekende handelsnaam om het eigen product te marketen.
De reactie op het bezwaar
Het doel van deze “reclame ad” is om de VVD onder de aandacht te brengen bij mensen die op zoek zijn naar informatie over de verkiezingen. Voldoende duidelijk is dat het gaat om een ad. Dat staat er bij. Ook is te zien dat het een link betreft naar vvd.nl. Uit analyse door adverteerder is gebleken dat mensen die van de link gebruik maakten relatief lang op de VVD site bleven, en op zoek gingen naar inhoudelijke informatie. Dit maakt duidelijk dat de ad in een behoefte voorzag.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie dient de bestreden reclame-uiting in haar geheel te worden beschouwd. De Commissie acht het voldoende duidelijk dat deze uiting reclame voor de VVD betreft, gelet op de vermelding “Ad” en de aanprijzende mededelingen “Stem 18 maart VVD. Houdt Koers!” en “de VVD houdt koers”.
Niettemin acht de Commissie de uiting niet toelaatbaar. Zij overweegt daartoe het volgende.
Door de groot gedrukte, bovenste regel van de uiting wordt de indruk gewekt dat de onder die regel opgenomen link www.vvd.nl in elk geval leidt naar de “Stemwijzer 2015” in het kader van de “Provinciale Staten Verkiezing 2015”.
Adverteerder heeft niet weersproken dat dit niet het geval is. In reactie op het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter heeft adverteerder onder meer meegedeeld dat het doel van de uiting is om de VVD onder de aandacht te brengen bij mensen die op zoek zijn naar informatie over de verkiezingen.
De Commissie begrijpt hieruit dat het niet de bedoeling was van adverteerder om bezoekers via de bestreden uiting kennis te laten nemen van de “Stemwijzer 2015” en/of hen in de gelegenheid te stellen om daarvan gebruik te maken. Nu gesuggereerd wordt dat die mogelijkheid wel degelijk wordt geboden, wordt naar het oordeel van de Commissie het vertrouwen in de reclame geschaad als bedoeld in artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie vernietigt de beslissing van de voorzitter. Zij acht de reclame-uiting in strijd met artikel 5 NRC en adviseert adverteerder om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.