Samenvatting van de klacht
De brievenbus van klager is voorzien van een NEE/NEE-sticker. Desondanks ontving klager de onderhavige reclamefolder van de VVD in zijn brievenbus, met daarin een subjectieve aanprijzing van het denkbeeld tegen het referendum te stemmen. Klager heeft tegen deze bezorging bezwaar gemaakt bij afzender. In reactie hierop heeft afzender verwezen naar een website van de gemeente Katwijk, waaruit volgt dat politieke flyers niet als ongeadresseerd reclamedrukwerk worden gezien. Dit is volgens klager in strijd met de Code verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR).
Samenvatting van het verweer
Afzender volgt het beleid van de gemeente Katwijk. Drukwerk van politieke partijen wordt volgens deze gemeente niet aangemerkt als reclame en mag daarom wel in de brievenbus worden gedaan, ook indien men een NEE/NEE-sticker heeft.
Het oordeel van de voorzitter
1. Klager heeft bezwaar gemaakt tegen het deponeren van de bestreden politieke folder in zijn brievenbus, omdat deze brievenbus was voorzien van een Nee/Nee-sticker. Klager woont in Katwijk. Voor zover afzender heeft aangevoerd dat de gemeente Katwijk een andere definitie van ‘reclame’ hanteert waardoor drukwerk van politieke partijen niet als reclame wordt gezien, overweegt de voorzitter als volgt. De Code VOR heeft een wezenlijk andere opzet dan de gemeentelijke regeling van de Gemeente Katwijk (opt-out in plaats van opt-in) en kan voor wat betreft uitingen over het verspreiden van denkbeelden als complementair worden beschouwd, in deze zin, dat men alsnog voor een opt-out in de vorm van een brievenbussticker (zoals de NEE/NEE-sticker) kiest op basis van de Code VOR in de gevallen waarin de opt-in van de gemeentelijke regeling van de Gemeente Katwijk niet voorziet. Op basis van de Code VOR oordeelt de voorzitter als volgt.
2. In de eerste plaats dient te worden beoordeeld of sprake is van reclame. Krachtens artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en artikel 1.1.A Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR), dient onder reclame te worden verstaan: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden (tezamen: producten). Conform de toelichting bij artikel 1.1.A van de Code VOR omvat het begrip reclame, zoals gedefinieerd in de Code, iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing, ongeacht de afzender. Hierbij maakt het dus geen verschil of een reclame-uiting afkomstig is van een overheidsinstelling, een non-profit organisatie of een bedrijf. Dat afzender een politieke partij is maakt derhalve geen verschil. De voorzitter heeft in verband met de beoordeling van de aard van de uiting kennis genomen van het gehele drukwerk. De uitgifte en verspreiding van het drukwerk strekt er onmiskenbaar toe het gedachtegoed van de VVD over het betreffende referendum aan te prijzen en de ontvanger ertoe te bewegen dit gedachtegoed tot zich te nemen en zo mogelijk verder te verspreiden. Dit impliceert dat het drukwerk onder de reikwijdte van het begrip reclame als bedoeld in artikel 1 NRC in verbinding met artikel 1.1.a Code VOR valt, en dat het om die reden reclamedrukwerk in de zin van de Code VOR betreft en dat sprake is van de aanprijzing van een denkbeeld.
3. Door de bezorging van het drukwerk in een brievenbus voorzien van een NEE/NEE-sticker heeft afzender gehandeld in strijd met artikel 3.1 Code VOR. Ingevolge dit artikel dienen afzenders en verspreiders ieder voor zich en in gezamenlijk overleg alle maatregelen en voorzieningen te treffen die noodzakelijk zijn teneinde de respectering van de op bijlage 1 bij de Code VOR vermelde stickers te bereiken en voor de verdere uitvoering en naleving van de Code VOR. Hetgeen afzender aanvoert ter rechtvaardiging van de bezorging van het drukwerk kan niet tot het oordeel leiden dat de bezorging alsnog toelaatbaar kan worden geacht. Door het aanbrengen van een brievenbussticker geeft de bewoner immers te kennen dat hij geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wenst te ontvangen, ongeacht de aard en de inhoud daarvan. Afzender dient te beseffen dat het bezorgen van de folder indruist tegen de wil die de bewoner door middel van het aanbrengen van de sticker uitdrukkelijk heeft geuit.
4. Gelet op het bovenstaande beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing
Afzender heeft gehandeld in strijd met het bepaalde in artikel 3.1 Code VOR en de voorzitter adviseert afzender om niet meer op een dergelijke wijze reclame te verspreiden.