Omschrijving:Het betreft een radioreclame van Stichting Wakker Dier, waarbij het volgende gedeelte uit een bij het publiek bekende reclamecampagne te horen is: “Kip, het meest …”. Op dit punt wordt deze reclame onderbroken door een stem, die zegt: “Al die reclame voor kippenleed wordt betaald van jouw belastinggeld. Word wakker. Kijk op wakkerdier.nl”. |
De klacht De stelling dat de reclame voor kippenvlees van het belastinggeld wordt betaald is in strijd met de waarheid. De reclame wordt betaald door de Nederlandse pluimveesector. |
Het verweer De radioreclame staat niet op zichzelf, maar is begeleid door een persbericht, een website en beelden. Uit een brief van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, bijgevoegd door adverteerder, blijkt dat de radiocampagne voor kip waarnaar in de gewraakte uiting wordt verwezen, deel uitmaakt van de gesubsidieerde kipcampagne. Verder heeft adverteerder antwoorden op Kamervragen bijgevoegd, waaruit blijkt dat de campagne voor 50% wordt betaald door de kipsector en door 50% door de Europese Commissie. |
De mondelinge behandeling Adverteerder licht zijn standpunt nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |