De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial van Wakker Dier, uitgezonden op Radio 1. In de commercial wordt gezegd:
“Nu bij u in de supermarkt: Kipfilet, nog goedkoper dan kattenvoer.
We hebben het zover laten komen dat kip vaak goedkoper is dan kattenvoer.
Wat voor leven denk jij dat zo’n kip heeft gehad?
Word wakker. Kijk op wakkerdier.nl wat jij kunt doen”.
De klacht
De vergelijking dat kattenvoer duurder is dan kip, gaat mank en is misleidend. Kattenvoer is in tegenstelling tot kip een complex product, getest in laboratoria en voorzien van vele noodzakelijke toevoegingen. Wakker Dier misleidt de consument door appels met peren te vergelijken en door onterecht schuldgevoelens aan te praten met belastinggeld.
Het verweer
De radiocommercial is onderdeel van een campagne van Wakker Dier die erop gericht is om consumenten te confronteren met de gevolgen die het aanbieden van goedkoop vlees door supermarkten heeft voor het leven van productiedieren. Het aanbieden van goedkoop vlees door supermarkten trekt klanten. Omdat supermarkten de aanbiedingen niet geheel zelf willen betalen, leidt dit tot prijsdruk in de productieketen die uiteindelijk ten koste gaat van het dier(welzijn). Wakker Dier wil dit maatschappelijk relevante probleem door voornoemde spot bekend en bespreekbaar maken. Wakker Dier stelt dat door klager feitelijk niet wordt betwist dat kip vaak goedkoper is dan kattenvoer en legt stukken over die deze bewering onderbouwen. Volgens Wakker Dier bevestigt klager de boodschap die wordt uitgedragen. Kennelijk stelt men aan kattenvoer hogere kwaliteitseisen dan aan kip. Waar oorspronkelijk het beste vlees voor menselijke consumptie was bedoeld en het inferieure vlees voor diervoer, lijkt de situatie zich af en toe bijna om te draaien. De door klager benoemde ‘vele noodzakelijk toevoegingen’ zijn volgens adverteerder in het algemeen juist kostenbesparend bedoeld en ontbreken opvallend vaak bij kattenvoer. Tot slot merkt Wakker Dier op dat zij geen overheids-subsidie ontvangt. De radiocommercial wordt geheel gefinancierd door haar donateurs.
De mondelinge behandeling
Adverteerder handhaaft zijn standpunt en licht dit toe.
Het oordeel van de Commissie
Wakker Dier stelt met de radiocommercial de slechte leefomstandigheden van kippen aan de kaak die het gevolg zijn van het aanbieden van goedkoop (kippen-)vlees door supermarkten. Wakker Dier trekt in dat verband een parallel tussen vlees voor menselijke consumptie en vlees voor dierlijke consumptie. Er wordt gewezen op het feit dat de prijs van kip goedkoper is dan die van kattenvoer. Nu deze mededeling feitelijk juist is en uit de uiting blijkt dat de gewraakte vergelijking is gemaakt in het kader van de verkondiging van een denkbeeld dat ziet op de (verbetering van de) slechte leefomstandigheden van kippen, is de Commissie van oordeel dat de uiting niet misleidend is of anderszins in strijd met de Nederlandse Reclame Code. Gelet hierop dient de klacht te worden afgewezen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.