De bestreden reclame-uiting
Het betreft de op station Amsterdam Zuid hangende poster van Squirt.org.
De poster toont, onder het logo van Squirt.org, onder meer twee naast elkaar staande mannen met ontbloot bovenlijf, en de tekst “Non-Stop Cruising #squirtnl”. Verder staat op de poster: “Join the biggest cruising site NOW” en “Get 1 year FREE! squirt.orgetherlands”.
De klacht
De poster promoot vrije seks voor homo mannen. Het logo lijkt een witte druppel “(sperma?)” te bevatten. Klager acht dit “echt misselijkmakend en schokkend”.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Nederland heeft een wereldwijde voortrekkersrol gespeeld bij de erkenning van homorechten en heeft bijgedragen aan een bloeiende homoseksuele gemeenschap. Squirt.org is een dienst voor homoseksuele mannen die relevant is voor deze gemeenschap. Juridisch gezien mag hiervoor reclame worden gemaakt. De poster voor een datingproduct voor homoseksuele mannen is niet seksueel uitdagender dan veel andere reclamecampagnes voor bijvoorbeeld kledingmerken die in Nederland zijn gevoerd. Het woord ‘squirt’ kan naar uiteenlopende zaken verwijzen (zoals een personage in Finding Nemo, ijshockey en een populaire frisdrank), en is daarom geen woord dat aanstoot zou moeten geven. De letter i in het logo van Squirt.org is, net als bij de frisdrank, zodanig vormgegeven dat het een visuele weergave is van het woord ‘squirt’. Daar is niets expliciet seksueel of obsceen aan. De term ‘cruising’ kan volgens woordenboeken verwijzen naar een breed scala aan activiteiten, zoals het zoeken naar iemand, het vinden van iemand om mee te daten of een activiteit van meer intiem-seksuele aard. Het woord zelf geeft niet aan waar mensen seks zouden moeten hebben of welk karakter hun ontmoeting heeft. Adverteerder verwijst verder naar de uitspraak van de Commissie in dossier 2015/00806(A) betreffende een billboardcampagne voor de sekssite webcamsex.nl. Net als bij die uiting worden op de poster van adverteerder geen seksuele handelingen gesuggereerd door bloot of seksueel uitdagende poses van de afgebeelde modellen. Adverteerder is van mening dat de uiting niet in strijd is met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Voor de goede orde deelt adverteerder mee dat de reclame-uiting momenteel aanwezig is op stations in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie neemt tot uitgangspunt dat het adverteerder in beginsel toegestaan is om haar datingdienst voor homoseksuele mannen Squirt.org aan te prijzen. Daaraan doet niet af dat tegen deze dienst bij personen die door reclame ermee worden geconfronteerd morele of andere bezwaren kunnen bestaan. De Commissie beoordeelt niet de bestaande dienst op zich, maar toetst of de wijze waarop daarvoor reclame wordt gemaakt in overeenstemming is met de bepalingen van de NRC. Daarbij kan (de aard van) de aangeprezen dienst wel een rol spelen.
2. De Commissie vat de bezwaren van klager tegen de reclame-uiting aldus op dat hij de poster in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 NRC. Bij de toetsing van een reclame-uiting aan criteria als de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. De Commissie beoordeelt of de uiting naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare overschrijdt. Hierbij wordt mede rekening gehouden met de wijze waarop de uiting is geopenbaard en het effect dat de uiting daardoor op het publiek heeft. Bij een uiting die op zodanige wijze wordt gepubliceerd dat het publiek zich niet aan confrontatie daarmee kan onttrekken, zijn de grenzen van wat toelaatbaar kan worden geacht eerder overschreden dan bij uitingen die op een andere wijze worden gepubliceerd.
Met inachtneming van voornoemde uitgangspunten overweegt de Commissie als volgt.
3. Adverteerder heeft ervoor gekozen haar dienst in Nederland aan te prijzen op posters die hangen op stations in vier grote steden. Hierdoor wordt op een plaats waar een algemeen publiek onverhoeds en onontkoombaar met de uiting wordt geconfronteerd, reclame gemaakt voor een erotische dienst. Dit betekent dat adverteerder in haar reclame-uiting de nodige terughoudendheid in acht dient te nemen om niet de grenzen te overschrijden van wat in het kader van de goede smaak en het fatsoen naar huidige maatschappelijke opvattingen bij de aanprijzing van een erotische dienst toelaatbaar is.
Naar het oordeel van de Commissie is in het onderhavige geval voldoende terughoudendheid betracht. De uiting toont de met ontbloot bovenlijf afgebeelde modellen niet in een seksueel uitdagende pose en suggereert geen seksuele handelingen. Het enkele feit dat de woorden “squirt” en “cruising” op de poster voorkomen, maakt dit niet anders, ook al zullen deze woorden – als ze al begrepen worden – door de gemiddelde consument opgevat worden in een seksueel getinte betekenis. Ook de vormgeving van het logo acht de Commissie niet ontoelaatbaar.
4. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.