[Klacht met betrekking tot Future Alert Dax van Beursfoon in beroep afgewezen]
Het College van Beroep [10 juni 2015]
De grieven
Deze worden door het College als volgt gerubriceerd en samengevat.
Grief 1
De Commissie heeft het verweer van Beursfoon onjuist samengevat door te vermelden dat de resultaten van de Future Alert DAX in de maanden september tot en met december 2013 verliesgevend zouden zijn. Op 5 augustus 2013 is deze dienst gestaakt waardoor daarmee verder geen resultaten meer zijn geboekt. De negatieve resultaten waaraan geïntimeerde in de inleidende klacht refereert, betreffen een geheel andere dienst. Op grond van het voorgaande heeft de Commissie ten onrechte geoordeeld dat de verliesgevende periode van 5 augustus tot en met 31 december 2013 in de uiting buiten beschouwing is gebleven.
Grief 2
Ten onrechte heeft de Commissie geoordeeld dat een dienst wordt aangeprezen. De dienst Future Alert Dax wordt sinds 5 augustus 2013 niet meer aangeboden, zodat Beursfoon geen reclame voor deze dienst heeft willen maken. Bovendien worden op de website negatieve resultaten van andere diensten gepubliceerd. Hieruit blijkt tevens dat geen sprake is van het moedwillig selectief tonen van gegevens.
Grief 3
Doordat na 5 augustus 2013 de dienst Future Alert Dax niet meer werd aangeboden, zijn over de periode van 5 augustus 2913 tot en met 31 augustus 2013 geen transactieresultaten geboekt en kunnen na deze datum geen resultaten worden gepubliceerd. De mededeling in de uiting “vanaf 1 januari 2013 tot nu” geeft de situatie derhalve juist weer. Beursfoon verwijst in de uiting naar een grafiek en geeft een opsomming waarbij augustus duidelijk als laatste maand wordt genoemd. Van misleiding van de gemiddelde consument is geen sprake. Het gaat om een complex beleggingsproduct waarbij de consument op wie de uiting is gericht weet dat hij de cijfers van het ene product niet op die van een ander product kan projecteren. Het is bovendien niet mogelijk dat de consument wordt misleid doordat het niet mogelijk was na 5 augustus 2013 nog gebruik te maken van de dienst Future Alert Dax.
De mondelinge behandeling
Mr. Netze-Ritsema licht het standpunt van Beursfoon toe mede aan de hand van overgelegde notities. Ook zijn inlichtingen verschaft door de heer Beijer.
Het oordeel van het College
1. Als meest verstrekkende grief heeft Beursfoon aangevoerd dat in de bestreden uiting geen dienst wordt aangeprezen en dat geen sprake is van reclame (grief 2). Beursfoon stelt in dit verband dat de dienst die in de uiting wordt genoemd, de Future Alert Dax, sinds 5 augustus 2013 niet meer wordt aangeboden. Het College oordeelt echter dat het enkele feit dat een dienst niet meer wordt aangeboden niet uitsluit dat een uiting waarin (onder meer) naar deze dienst wordt verwezen, als reclame-uiting dient te worden aangemerkt. In het onderhavige geval is sprake van een aanprijzing van financiële diensten (in de vorm van diverse abonnementen tegen betaling) op de website van Beursfoon. De bestreden uiting over de Future Alert Dax kan daarvan niet los worden gezien ondanks dat de dienst niet meer wordt aangeboden, en deze uiting bevat bovendien zelfstandige aanprijzende elementen. Het College verwijst naar de elementen die de Commissie in onderdeel 2 van haar beslissing heeft genoemd, waaronder het vet gedrukte positieve resultaat van 24%. Grief 2 kan op grond van het voorgaande niet slagen.
2. De grieven 1 en 3 lenen zich voor gezamenlijke behandeling.
Met betrekking tot deze grieven oordeelt het College dat Beursfoon voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de dienst Future Alert Dax op 5 augustus 2013 is gestaakt. Dit is door geïntimeerde ook niet weersproken. Hierdoor zijn sindsdien met betrekking tot deze dienst geen resultaten meer geboekt, zodat het resultaat tot en met 5 augustus 2013 voor dat jaar in feite een eindresultaat is. De negatieve resultaten over de daarop volgende maanden waarnaar geïntimeerde in de inleidende klacht verwijst in verband met zijn stelling dat het totale resultaat over 2013 negatief is, kunnen op grond van het voorgaande slechts betrekking hebben op een van de andere diensten die Beursfoon aanbiedt. Er zijn immers over die maanden met betrekking tot de dienst Future Alert Dax geen negatieve of positieve resultaten waarmee rekening kan worden gehouden. Voor zover geïntimeerde in dit kader zou verwijzen naar resultaten van andere diensten die Beursfoon aanbiedt, acht het College dit niet juist. Het feit dat de dienst Future Alert Dax op 5 augustus 2013 is gestaakt, brengt reeds mee dat geen plaats is voor een vergelijking met de resultaten die andere – blijkbaar wezenlijk verschillende – diensten sindsdien hebben behaald. Het in de uiting voor Future Alert Dax genoemde resultaat van “+24%” is derhalve het correct weergegeven resultaat over het jaar 2013.
3. Dat niet met zoveel woorden in de uiting staat dat het resultaat van “+24%” is berekend over de periode van 1 januari 2013 tot en met 5 augustus 2013, en in plaats daarvan wordt gesproken over het resultaat “tot nu”, acht het College, anders dan de Commissie, niet misleidend. Het over die periode behaalde resultaat is in feite het resultaat “tot nu”. Uit de in de uiting afgebeelde grafiek, die eindigt op 5 augustus 2013, alsmede uit de opsomming van de maanden waarover resultaat is geboekt, welke opsomming eindigt met de maand augustus, blijkt voldoende duidelijk dat het genoemde resultaat is berekend over de periode tot begin augustus 2013.
4. Nu de grieven 1 en 3 doel treffen, wordt beslist als volgt.
De beslissing van het College van Beroep
Het College vernietigt de beslissing van de Commissie en wijst de klacht alsnog af.
[Hieronder volgt de beslissing waartegen beroep is ingesteld]
De Reclame Code Commissie [25 maart 2015]
De bestreden uitingen
Het betreft de websitepagina van adverteerder www.beursfoon.nl/resultaat-de-beursfoon.jaar2013, waarop onder meer staat:
“DAX Futures van 2013. Resultaat Dax Futures.
Met Future Alert DAX van de Beursfoon beginnen wij aan het begin van het jaar, dus nu op 02-01-2013, met een startkapitaal van 10.000 Euro. Dit doen wij ieder jaar… Zo proberen we dus iedere week een stap voorwaarts te maken met de winst.
Het bruto resultaat van de Dax Futures is vanaf 1 Januari tot nu + 2.350 euro (+24%)*
Onze leden krijgen de handelssignalen direct live bij hun thuis bezorgd via sms, E-mail en kunnen ze overal ter wereld opvragen door middel van een password en inlogcode in onze database.” En onderaan staat:
“*Abonnements fee niet inbegrepen” en:
“Het resultaat vindt u ook in dit overzicht. Onder transacties wordt verstaan aankoop gevolgd door verkoop, resulterend in winst/verlies. Hieronder vind u een overzicht van alle ingesproken aan- en verkooptransacties welke betrekking hebben op Dax futures van 2 januari tot heden, met het bijbehorende behaalde rendement van De Beursfoon 0900 – 51 51 666.”
De klacht
Om potentiele klanten te overtuigen worden de resultaten van eerdere jaren gepubliceerd op de website van adverteerder. Over het jaar 2013 wordt een bruto resultaat met de Future Alert DAX vermeld van 24%. Dit resultaat van 24% betreft echter alleen de resultaten over de maanden januari tot en met augustus en niet zoals het er staat: “vanaf 1 januari tot nu”. Feitelijk zijn er over de maanden september tot en met december wel transacties geweest maar waren de meeste hiervan verliesgevend. Dientengevolge was het jaarresultaat niet 24% positief maar tientallen procenten negatief. Door deze handelswijze, meent klager, is sprake van misleidende reclame.
Het verweer
Adverteerder voert – kort samengevat – aan dat de website van adverteerder informatief van aard is en niet dient om reclame te maken maar misschien door een (mogelijke) klant kan worden opgevat als een indirecte aanprijzing van de diensten van De Beursfoon. Verder stelt adverteerder dat klager geen gebruik heeft gemaakt van deze dienst maar van een andere dienst van adverteerder, namelijk ‘Het Nieuwe Beleggen’. De resultaten zijn overigens, gelijk klager stelt, verliesgevend geweest in de maanden september tot en met december 2013. De resultaten zijn slechts tot begin augustus weergegeven omdat deze vorm van informatievoorziening op basis van sms-berichten en informatielijnen per begin augustus is stopgezet door het enorm toenemen van de fluctuaties op de markt, onder andere door de situatie in Griekenland. Dit is aangekondigd op de betreffende informatielijn. Door dit stopzetten zijn geen nieuwe meetpunten opgenomen in de grafieken. Dit wordt ook expliciet aangegeven in de grafiek en bij de opsomming van de maanden links bovenaan de gewraakte website.Om duidelijkheid op de website te vergroten, is op dit moment op de betreffende webpagina expliciet genoemd dat dit het bruto resultaat betreft tot 5 augustus in plaats van ‘tot heden’.Dit neemt echter niet weg dat de tegen de webpagina gerichte klacht dient te worden afgewezen, aldus adverteerder.
De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft zijn standpunt gehandhaafd en, mede aan de hand van een pleitnotitie, nader toegelicht.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie vat de klacht op in die zin dat op de betreffende websitepagina van adverteerder ten onrechte wordt gesuggereerd dat het product Future Alert Dax in het jaar 2013 een resultaat van 24% heeft opgeleverd en dat de onderhavige uiting misleidend is nu dit resultaat in werkelijkheid slechts betrekking heeft op de periode van 1 januari tot 5 augustus waarbij de verliesgevende laatste periode van 5 augustus tot en met 31 december van dit jaar achterwege is gelaten. De Commissie oordeelt hierover als volgt.
2. In de eerste plaats dient beoordeeld te worden of de betreffende websitepagina van adverteerder op zich reclame in de zin van artikel 1 NRC betreft, nu dit door adverteerder wordt bestreden. Adverteerder stelt dat de websitepagina slechts informatief van aard is. Dit verweer treft naar het oordeel van de Commissie geen doel. Ingevolge artikel 1 NRC wordt onder reclame verstaan: “Iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden.” Naar het oordeel van de Commissie heeft de bestreden websitepagina van adverteerder onmiskenbaar een aanprijzend karakter voor adverteerder en de betreffende door adverteerder geboden dienst. Daarbij is van belang dat voor de beantwoording van de vraag of sprake is van reclame, de totale uiting een rol speelt. Op de websitepagina staan, naast vetgedrukt het behaalde resultaat van 24% van de Dax Futures, aanprijzingen van adverteerder als “… ook hanteren we een stop loss onder de futures van 10 a 20 punten en proberen we 30 a 40 punten winst te maken”, “het verlies kan dus niet meer worden dan 10 a 20 punten en de winst loopt op tot 30 a 40 punten, tegen een goede actie kunnen we dus vier foute zetten” en “zo proberen we dus iedere week een stap voorwaarts te maken met de winst”, waarna de voordelen worden opgesomd, waaronder: “nooit meer achter de beleggingsfeiten aanlopen met mechanisch handelssysteem”, “professionele informatie én snelheid voor de particuliere belegger”, “optimaal profiteren van korte termijn kansen”. Voorts wordt de consument toegelicht dat via een abonnement op deze dienst van adverteerder handelssignalen direct live thuisbezorgd worden en overal ter wereld zijn op te vragen. Naar het oordeel van de Commissie heeft de uiting gelet op het voorgaande een duidelijk aanprijzend karakter ten aanzien van zowel adverteerder zelf als de in de uiting toegelichte dienst van adverteerder. Gelet op het voorgaande dient de bestreden uiting te worden aangemerkt als reclame en is de Commissie bevoegd daarover te oordelen.
3. De Commissie stelt vast dat in de bestreden uiting, die zij dient te beoordelen in de vorm zoals deze ten tijde van het indienen van de klacht zichtbaar was, in vetgedrukte letters is vermeld: “Het bruto resultaat van de Dax Futures is vanaf 1 januari tot nu + 2.350 euro (+24%)”, voorzien van een asterisk die niet – ter toelichting – terugkomt op de periode die werkelijk betrekking heeft op dit percentage, te weten tot 5 augustus 2013. Voorts wordt onderaan de websitepagina de zinsnede “van 2 januari tot nu” herhaald. Links van de tekst is een kolom zichtbaar waarin de maanden worden opgesomd waar, na nadere bestudering, blijkt dat de maanden september tot en met december ontbreken, evenals bij de grafiek onderaan de pagina. Uit deze mededelingen moet de consument kennelijk opmaken dat, anders dan in de vetgedrukte tekst is vermeld, genoemd resultaat van 24% niet “het resultaat vanaf 1 januari tot nu” betreft maar het resultaat over de periode tot 5 augustus 2013. Naar het oordeel van de Commissie is de uiting gelet hierop voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de te verwachten resultaten van het product van adverteerder als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC. Dat klager geen gebruik heeft gemaakt van de aangeboden dienst en dat adverteerder de tekst van de uiting inmiddels heeft veranderd, maakt het voorgaande niet anders. De Commissie toetst alleen de bestreden uiting.
4. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de Reclame Code Commissie
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.