De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radioreclame.
Daarin wordt eerst gezegd:
“We vragen uw aandacht voor het volgende bericht.
Vandaag is bij het benzinestation op de A-51, dichtbij de Nissan-dealer Tiel, wederom een auto na het tanken zomaar weggereden. Het is nu al de derde keer deze week”.
Vervolgens zegt een andere persoon onder meer:
“Ook gratis tanken?
Ga in oktober naar de Nissan-dealer voor een proefrit in de Nissan Micra of Pixo en maak kans op een jaar lang gratis tanken”.
De klacht
In de eerste seconden van de reclame zou men kunnen denken dat het om een politiebericht gaat.
Gezien de gebeurtenissen in de week van 17 oktober 2011, waarbij een aantal mensen het leven verloor bij een non-fictieve situatie van wegrijden na onbetaald tanken, vindt klager de uiting ongepast.
De kans bestaat dat sommige luisteraars door de onderhavige reclame minder notie gaan nemen van politieberichten.
Het verweer
Adverteerder heeft op de klacht gereageerd. Op deze reactie zal worden teruggekomen in het oordeel.
Het oordeel van de Commissie
1.
Door de inhoud van het eerste deel van de bestreden uiting en de toon waarop dit gedeelte wordt uitgesproken, zou men kunnen denken dat het gaat om een bericht van de politie. Uit de uiting in haar geheel blijkt echter voldoende duidelijk dat het een reclame van Nissan betreft. De Commissie acht het niet aannemelijk dat luisteraars werkelijke politieberichten, als gevolg van de onderhavige uiting, minder serieus zullen nemen.
2.
Adverteerder heeft meegedeeld dat de onderhavige reclame zou worden uitgezonden in de periode van 17 tot en met 31 oktober 2011, maar dat naar aanleiding van de in de klacht bedoelde gebeurtenis op 22 oktober 2011, ter hoogte van de A2, diezelfde dag aan alle gecontracteerde radiozenders is verzocht de reclame zo spoedig mogelijk uit de programmering te verwijderen. Als gevolg hiervan waren -zo heeft adverteerder meegedeeld- op 22 oktober 2011 alle radiospots bij de grote zenders “weggehaald”. Op 24 en 25 oktober 2011 waren de spots verwijderd door ORN Radio en E-Power Radio Sales, waartoe de in de klacht vermelde zender Arrow Rock Radio behoort, zo heeft adverteerder meegedeeld.
Naar het oordeel van de Commissie is er wat betreft uitzending van de bestreden uiting na het kennelijk in de klacht bedoelde ongeval op 22 oktober 2011 ter hoogte van de A2 sprake van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat hij zich heeft ingespannen om uitzending van de reclame zo spoedig mogelijk te beëindigen.
Gelet op het bovenstaande wijst de Commissie de klacht, dat de uiting ongepast is, af.
3.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.