De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een TV commercial (duur: 10 seconden), en een identiek filmpje op Youtube.
In de commercial/het filmpje is een vrouw te zien die eerst recht de camera inkijkt en vervolgens lachend naar voren stapt. De voice-over luidt: “Tijdens de week van het leven willen we aandacht vragen voor vrouwen die onbedoeld zwanger zijn en hun ongeboren kindje. Maak de campagne mogelijk, met een gift op weekvanhetleven.nl”.
Tijdens de tweede en tevens laatste zin verschijnen (gedurende 5 seconden) een logo van adverteerder (een hart met de woorden “Week Van Het Leven”) en de tekst “weekvanhetleven.nl” in beeld.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager vindt de uitingen misleidend omdat er met deze TV commercial en dit filmpje fondsen worden geworven voor een anti-abortuscampagne, zonder daar expliciet over te zijn. In plaats daarvan wordt volgens klager gesteld dat mensen doneren ten behoeve van vrouwen en hun ongeboren kindje.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Volgens adverteerder wordt er eerlijk en open gecommuniceerd, en is de identiteit van de initiatiefnemers achter de campagne duidelijk met de zin: “maak de campagne mogelijk, met een gift op weekvanhetleven.nl”. Door de verwijzing naar de website wordt de kijker uitgenodigd zich verder te verdiepen in de campagne. Op de website is uitvoerig toegelicht wat het doel van de campagne is.
De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft zijn standpunt mondeling toegelicht aan de hand van een pleitnota. De inhoud hiervan zal, voor zover nodig, zijn opgenomen in het oordeel van de Commissie.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie begrijpt de klacht aldus dat de reclame (de TV commercial en het identieke Youtube-filmpje) verhullend zou zijn voor wat betreft de afzender en de boodschap. Deze klacht slaagt niet. De Commissie overweegt het volgende.
In de uiting wordt gezegd: “Tijdens de week van het leven willen we aandacht vragen voor vrouwen die onbedoeld zwanger zijn en hun ongeboren kindje. Maak de campagne mogelijk, met een gift op weekvanhetleven.nl”. Vervolgens verschijnt duidelijk en 5 seconden lang de tekst “weekvanhetleven.nl” in beeld. Er is daarom geen twijfel dat de reclame afkomstig is van weekvanhetleven.nl. Wie vervolgens de website bezoekt, leest op de homepagina over adverteerders boodschap en campagne, en ziet onder het kopje “over ons” welke organisaties samen deze campagne voeren.
Gelet op het bovenstaande is van verhulling met betrekking tot de afzender en de boodschap van de uitingen geen sprake en wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.