a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2018/00013

Datum:

01-02-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitgeven

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klager geadresseerde brief met de aanhef:

“Je weekend begint goed met BN De Stem

 Start meteen je gratis maand”.

Daarin staat onder meer:

“Geachte heer (naam klager),

 Met de feestmaand in aantocht is het voor BN DeStem tijd om weer aan oude bekenden te denken.

 Zoals jij. Als je nu opnieuw kennismaakt met BN DeStem en onze krant weer in huis  haalt, dan start  je meteen met een gratis maand.

 Leef weer mee met BN DeStem

 BN DeStem is de krant die je een ontspannen moment bezorgt in het weekend. We brengen het wereldnieuws én laten je meeleven met wat er gebeurt in jouw buurt, jouw  straat, jouw stad. Ons sportnieuws geeft je het gevoel dat je erbij was op de tribune.

 Dat brede aanbod lees en beleef je in de typerende levendige stijl van BN DeStem.

 Zodat je kunt meepraten over belangrijke gebeurtenissen, maar ook uitgebreid geniet met onze weekendkrant.

 Zo wordt het lezen van BN DeStem één van de plezierigste momenten van je weekend.

 BN DeStem brengt nieuws en sfeer in huis. Daarom mag BN DeStem in de gezelligste maand van het jaar niet ontbreken. Haal onze krant weer in huis en start meteen je gratis maand!

 Veel leesplezier!

 Met vriendelijke groet,

 (naam…)

 Manager klantenservice BN DeStem”.

Zo eenvoudig werkt het:

1 Ga naar bndestem.nl/december

2 Vul jouw unieke code in NNNKPCG

3 Start je gratis maand BN DeStem”

(…)”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Omdat klager enige maanden geleden was gestopt met een abonnement op BN DeStem, en deze wel weer terug wilde, ging hij op het onderhavige aanbod in. Via de site van BN DeStem vulde klager de nodige gegevens in, waaronder de in de cheque vermelde code. Na 7 dagen ontving hij per e-mail een bevestiging dat een en ander geregeld was. Een afdruk van deze e-mail van 15 december 2017 legt klager over. Na een week werd de eerste krant op zaterdag geleverd. De week daarop werd de krant alleen op dinsdag en woensdag bezorgd.

Telefonisch contact met de krant wees uit dat het ging om een krant die alleen op zaterdag geleverd wordt en de rest van de week digitaal gelezen kan worden.

Klager vindt de brief misleidend, omdat daarin niet is vermeld dat de krant alleen op zaterdag wordt geleverd, en de rest van de week digitaal moet worden gelezen.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Naar de mening van adverteerder is er geen sprake van misleidende reclame, om de volgende reden.

De kop van de brief luidt:

“Je weekend begint goed met BN De Stem”.

Daarnaast staan de volgende mededelingen in de brief:

– “BN DeStem is de krant die je een ontspannen moment bezorgt in het weekend”

– “(…) maar ook uitgebreid geniet met onze weekendkrant”

– “Zo wordt het lezen van BN DeStem een van de plezierigste momenten van je weekend”.

Met bovengenoemde mededelingen is voldoende duidelijk gemaakt dat de aanbieding een weekendkrant betreft, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder heeft niet weersproken dat het aanbod in de bestreden brief inhoudt dat de geadresseerde de krant BNStem op zaterdag thuis bezorgd krijgt en dat hij deze krant de rest van de week (uitsluitend) digitaal kan lezen. Deze precieze inhoud acht de Commissie zo essentieel voor het onderhavige aanbod, dat deze uitdrukkelijk in de brief had moeten worden opgenomen.

In de brief wordt weliswaar meermalen gewezen op het “weekend”, maar de desbetreffende mededelingen geven onvoldoende duidelijkheid over het feit dat de krant alleen in het weekend thuis bezorgd wordt. Zo zou de tekst “maar ook uitgebreid geniet met onze weekendkrant. Zo wordt het lezen van BN DeStem één van de plezierigste momenten van je weekend” ook gemakkelijk kunnen worden opgevat als een verwijzing naar een speciaal katern van de krant in het weekend. 

Gelet op het bovenstaande is er sprake van een op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken