De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van wijkopenautos.nl.
In de commercial wordt door de voice-over gezegd: “Wij kopen auto’s. Elk merk, ieder model. Zonder gedoe of handjeklap. Gratis taxatie. Alles goed geregeld. Direct je geld. Want wij kopen auto’s. Vul online je kenteken in voor een gratis taxatie”. In beeld wordt een kenteken ingevuld op de nummerplaat van een auto, waarna daarop het bedrag € 14.237,- verschijnt. De voice-over vervolgt: “Maak een afspraak bij één van onze vestigingen in de buurt en maak de verkoop rond”. Op dat moment is te zien dat op het scherm van een mobiele telefoon de tekst “Saldo € 400” wijzigt in “Saldo € 14.637,-”. De voice-over besluit met: “Net zo makkelijk als wijkopenautos.nl.”
De klacht
Er wordt gesuggereerd dat de auto online wordt getaxeerd en dat je, wanneer je de auto bij adverteerder brengt, de getaxeerde prijs krijgt. In werkelijkheid worden, na de online taxatie, op het afleveradres foto’s van de auto gemaakt en doorgestuurd naar het hoofdkantoor. Aan de hand van de digitale foto’s wordt door iemand die niet fysiek aanwezig is een bod gedaan dat kan afwijken van de online taxatie. Klaagster vindt de uiting misleidend, omdat je voor de auto niet de prijs krijgt die de online taxatie aangeeft en niet wordt meegedeeld dat de uiteindelijke taxatie pas wordt gedaan op het moment dat de auto wordt ingeleverd.
Het oordeel van de Commissie
1. Door de combinatie van de uitgesproken tekst “Vul online je kenteken in voor een gratis taxatie” en de getoonde beelden van het bedrag van de online taxatie van de auto en het bijschrijven van dit bedrag bij “het rondmaken van de verkoop” op de rekening van de verkoper, wordt de indruk gewekt dat het bedrag van de online taxatie overeenkomt met de verkoopprijs van de auto. Klaagster heeft gemotiveerd bestreden dat dit in werkelijkheid de gang van zaken is. Zij heeft aangevoerd dat de werkelijke verkoopprijs wordt vastgesteld bij het aanbieden van de auto in een van adverteerders vestigingen en dat deze prijs kan afwijken van het bedrag van de online taxatie. Bij gebreke van een verweer gaat de Commissie uit van de juistheid van klaagsters mededelingen hieromtrent.
2. Gelet op het voorgaande gaat de televisiecommercial gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie – de verkoop van zijn auto via wijkopenautos.nl – te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.