De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een televisiecommercial en mededelingen op adverteerders website wijkopenautos.nl.
In de televisiecommercial wordt door de voice-over gezegd: “Wij kopen auto’s. Elk merk, ieder model. Zonder gedoe of handjeklap. Gratis taxatie. Alles goed geregeld. Direct je geld. Want wij kopen auto’s. Vul online je kenteken in voor een gratis taxatie”. In beeld wordt een kenteken ingevuld op de nummerplaat van een auto, waarna daarop het bedrag € 14.237,- verschijnt. De voice-over vervolgt: “Maak een afspraak bij één van onze vestigingen in de buurt en maak de verkoop rond”. Op dat moment is te zien dat op het scherm van een mobiele telefoon de tekst “Saldo € 400” wijzigt in “Saldo € 14.637,-”. De voice-over besluit met: “Net zo makkelijk als wijkopenautos.nl.”
Op de website staat onder meer:
“Ga je akkoord? Dan is je auto succesvol verkocht. Vervolgens regelen wij de afmelding en de vrijwaring. Daarnaast maken we de koopsom direct naar je over, zodat het zo snel mogelijk op je rekening staat.”
En, onder “Auto verkopen in 3 stappen”:
“Directe bankoverschrijving en afmelding
(…) De verkoopsom wordt overgemaakt en dan heb je zo weer een gevulde bankrekening!”
De klacht
Adverteerder voert als pluspunt van haar dienstverlening de “directe betaling” aan. Adverteerder maakt dit niet waar, in de praktijk moet vier dagen op het geld worden gewacht. Blijkens mededeling van adverteerder aan klager heeft dit te maken met een benodigde goedkeuring van de transfer door “Duitsland”. Klager kan zich indenken dat mensen via adverteerder hun auto verkopen omdat ze direct geld nodig hebben. Nu in werkelijkheid geen sprake is van directe betaling, vindt klager de uitingen misleidend.
Het oordeel van de Commissie
1. In de televisiecommercial wordt gezegd “Direct je geld”. Wanneer vervolgens de tekst “Maak een afspraak bij één van onze vestigingen in de buurt en maak de verkoop rond” wordt uitgesproken, is te zien dat op een mobiele telefoon het saldo wordt verhoogd met het eerder getoonde taxatiebedrag van de auto. Door dit alles wordt de indruk gewekt dat direct bij de overdracht van de auto in een van de vestigingen van adverteerder het geld op de rekening van de verkoper staat. Dezelfde indruk wordt gewekt door de uitingen op adverteerders website, waar staat: “Daarnaast maken we de koopsom direct naar je over, zodat het zo snel mogelijk op je rekening staat” en “Directe bankoverschrijving (…). De verkoopsom wordt overgemaakt en dan heb je zo weer een gevulde bankrekening!”
2. Klager heeft gemotiveerd bestreden dat de koopsom van de auto direct op de rekening van de verkoper staat. Klager stelt dat altijd sprake is van een vertraging van vier dagen omdat de verkoop goedgekeurd moet worden door “Duitsland”. Bij gebreke van een verweer gaat de Commissie uit van de juistheid van klagers stelling. Dat leidt tot de conclusie dat de aanduiding “direct” voor het moment waarop de koopsom van de auto op de rekening van de verkoper staat, te absoluut is.
3. Op grond van het vorenstaande wordt in de uitingen onjuiste informatie verstrekt over de voordelen van de in de uitingen aangeprezen dienst als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie – de verkoop van zijn auto via wijkopenautos.nl – te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.