a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0391A

Datum:

16-09-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Op 20 en 21 juli 2008 stond op de website van Ziggo de volgende aanbieding:
“EREDIVISIE ● 4 kanalen vol voetbal
LIVE ● 9 wedstrijden per week
● Achtergronden,
Informatie en nieuws



€ 9,95 p/mnd
Eerste 2 maanden gratis
Zonder vast contract”

Met ingang van 22 juli is bovenstaande reclame-uiting vervangen door de volgende aanbieding:
“EREDIVISIE ● 4 kanalen vol voetbal
LIVE ● 9 wedstrijden per week
● Achtergronden,
Informatie en nieuws



Normaal 14,95 p/mnd
Nu € 9,95 p/mnd
Zonder vast contract”

De klacht

Op 20 en 21 juli 2008 stond op de website van adverteerder een aanbieding voor een abonnement op Eredivisie Live, waarbij de eerste twee maanden gratis zouden zijn en vervolgens een tarief van € 9,95 per maand verschuldigd zou worden. Op 22 juli 2008 is de aanbieding aangepast en is tot en met december 2008 een tarief van € 9,95 per maand verschuldigd en daarna € 14,95. Volgens klager is dit misleidende reclame.

Het verweer

Gedurende 20 en 21 juli 2008 heeft er abusievelijk een verkeerde aanbieding op de website van adverteerder gestaan. Vanaf 22 juli 2008 staat de juiste aanbieding op de website.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder erkent dat op 20 en 21 juli 2008 op de website niet de juiste tarieven van het abonnement op Eredivisie Live stonden. Aldus staat vast dat adverteerder geen juiste informatie heeft verschaft over de prijs van het product als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over het sluiten van een abonnement te nemen, dat hij anders niet had genomen. In dat verband merkt de Commissie op dat in dit geval geen sprake is van een evidente, voor de gemiddelde consument duidelijk herkenbare, fout. De Commissie acht de uiting op grond van dit alles misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de NRC (nieuw).

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken