a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0391B

Datum:

16-09-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website http://www.ziggo.nl/producten/televisie/z2/eredivisie-live van Ziggo, waarop reclame wordt gemaakt voor “Eredivisie Live”. Bovenaan de website staat een kader met onder meer de tekst: “Normaal 14,95 p/mnd Nu € 9,95”. Lager op de website staat onder het kopje “Eredivisie Live pakket bestellen?” onder meer:
“Bestel nu bij Ziggo het ultieme voetbalkanaal Eredivisie Live. Tot en met december 2008 betaal je slechts € 9,95 per maand (daarna € 14,95 per maand).”

De klacht

De in het kader bovenaan de website vermelde prijs van € 9,95 is slechts vier maanden geldig. Om dit te ontdekken dient men eerst de kleine letters te lezen. Aan de verwachting dat het abonnement ook na vier maanden € 9,95 per maand kost, draagt bij dat via diverse dag- en sportbladen is bekend gemaakt dat Eredivisie Live voor dit bedrag wordt aangeboden en dat dit als zodanig aanvankelijk ook op de onderhavige website stond.

Het verweer

De klacht is niet juist, omdat op de website duidelijk staat dat het bedrag van € 9,95 een aanbieding is die geldt tot en met december 2008. Wel heeft adverteerder naar aanleiding van de klacht aan de prijs in het kader bovenaan de pagina toegevoegd dat het een actie betreft die geldt tot 1 januari 2009.

Het oordeel van de Commissie

Naar het oordeel van de Commissie kan de in het kader vermelde prijs van € 9,95 niet los worden gezien van de verdere inhoud van de website, waaronder de prijsinformatie die inhoudt dat de prijs van € 9,95 geldt tot en met december 2008, en dat men daarna maandelijks € 14,95 per maand voor het abonnement op Eredivisie Live is verschuldigd. Op deze wijze heeft adverteerder voldoende duidelijk gemaakt dat het bedrag van € 9,95 een tijdelijke aanbieding betreft. Bij de gemiddelde consument die de website raadpleegt, zal daarover geen onduidelijkheid bestaan, zelfs niet indien de eerdere reclame-uitingen van adverteerder, die overigens niet hebben geleid tot een zelfstandige klacht van klager, afwijkende prijsinformatie gaven. De klacht treft derhalve geen doel.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken