a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0414

Datum:

30-09-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de website www.ziggo.nl van Ziggo, waarop onder meer een “Digitaal totaal pakket (67 zenders) 2 maanden gratis” wordt aangeboden alsmede de tekst op de verpakking daarvan.

De klacht

De indruk wordt gewekt dat men bij aanschaf van een abonnement 2 maanden gratis naar het totaalpakket mag kijken. Dat bleek niet het geval te zijn. Enkele dagen nadat klager zich had aangemeld voor een (standaard)abonnement werden de zenders geblokkeerd.

Het verweer

Met elke nieuwe smartcard kan men gedurende twee weken na het eerste gebruik alle zenders bekijken, zonder dat men zich als klant heeft aangemeld. Na twee weken stopt de zogenaamde free view periode automatisch. Om het meest uitgebreide digitale programmapakket, het Digitaal Totaalpakket, van adverteerder te ontvangen, dient men zijn smartcard bij adverteerder te laten registreren en een abonnement op dit pakket te nemen.
Wellicht heeft klager zijn smartcard niet binnen 10 dagen bij adverteerder laten registeren, waardoor hij na twee weken geen digitale zenders meer kon bekijken.
Juist is dat men, om van de aanbieding gebruik te kunnen maken, een abonnement op dit pakket dient te nemen.
Van misleiding is geen sprake. Wie kiest voor het Totaalpakket krijgt de eerste twee maanden gratis. Het abonnement is per maand opzegbaar, dus als men verder geen prijs stelt op dit abonnement, kan men dit opzeggen.

De repliek

Klager handhaaft zijn bezwaar.

Mondelinge behandeling

Mr Eswilder handhaaft het eerder ingenomen standpunt en licht dit nader toe.

Het oordeel van de Commissie

Noch uit de tekst op de website noch uit de tekst op de verpakking blijkt voldoende duidelijk dat het aanbod “+ 2 mnd GRATIS abonnement op totaalpakket t.w.v. 19,95” alleen geldt voor wie een abonnement op het Totaalpakket neemt. Wie zich bij adverteerder aanmeldt voor een standaardpakket kan van dit aanbod geen gebruik maken, tenzij hij zich eerst aanmeldt voor een Totaalpakket om dit vervolgens na twee maanden weer op te zeggen.
Gelet op het vorenstaande wordt de consument essentiële informatie onthouden die nodig is om een geïnformeerd besluit te nemen. Daardoor is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw)

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken