Omschrijving:Het betreft de website ziggo.nl van Ziggo BV waarop –voor zover hier van belang- staat: |
De klacht Klager wilde in de winkel een digitale decoder met een adviesprijs van € 199 bestellen met de in de uiting vermelde korting van € 99 die, volgens adverteerder, in de winkel verrekend diende te worden. De winkeliers bleken echter niet op de hoogte te zijn van de aanbieding. Navraag bij adverteerder leerde dat de korting waarschijnlijk al in de prijs was verwerkt, maar dit blijkt niet uit de uiting. |
Het verweer Voor de verkoop van digitale televisiedecoders hanteert adverteerder een retailmodel, wat inhoudt dat klanten rechtstreeks in een elektronicawinkel een van de decoders kunnen kopen die door diverse leveranciers worden aangeboden. Daarnaast biedt adverteerder decoders aan via haar internetportal. De adviesprijs van een standaard decoder is € 99; na aftrek van een korting van € 99 is deze decoder per saldo gratis. Op de duurdere decoders wordt ook een korting op de aanschafprijs verstrekt, waarna de adviesprijs in het algemeen € 199 bedraagt. In de communicatie over de duurdere decoders is onduidelijkheid ontstaan, omdat soms de aanschafprijs inclusief korting (€ 199) werd vermeld en soms de adviesprijs werd genoemd met de mededeling dat een korting van € 99 kon worden verkregen. Deze aanbiedingen zijn door elkaar gaan lopen, waardoor in sommige uitingen – zoals de onderhavige – de prijs inclusief de korting werd gehanteerd in combinatie met het aanbod van een korting van € 99. |
De repliek De aanbieding op de site van adverteerder blijkt inmiddels te zijn aangepast. |
De mondelinge behandeling Partijen lichten hun standpunten nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie Blijkens het voorgaande is onjuiste en dubbelzinnige informatie verstrekt over de prijs van het aangeboden product als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). De Commissie heeft er kennis van genomen dat de bestreden uiting inmiddels is aangepast. |
De beslissingGelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |