Omschrijving:Het betreft reclame-uitingen van Ziggo voor digitale televisie op de website www.ziggo.nl/producten/televisie/digitale-ontvangers/. Bovenaan deze pagina staat de tekst: “Om digitale televisie te kunnen kijken heb je een digitale ontvanger, (…) nodig. Ziggo wil dat je zonder problemen digitaal televisie kunt gaan kijken en heeft de installatiepakketten samengesteld”. “Installatiepakket Digitale Televisie en “Installatiepakket Digitale Televisie HD |
De klacht De Commissie vat de klacht als volgt samen. De kwaliteit van de aangeboden producten is in werkelijkheid minder hoog dan in de uiting wordt gezegd. De betekenis van het woord “perfect” is: “uitmuntend, uitstekend, 10 met een griffel”. Adverteerder mag niet stellen dat het beeld “perfect” is. Deze kwaliteit is voor de aangeboden digitale televisie niet haalbaar. Voorts mag adverteerder niet stellen dat sprake is van een “tot 5 keer scherper beeld”. Wanneer het beeld vijf keer beter zou zijn, zou een horizontale resolutie van 1200 beeldlijnen worden gehaald. Deze resolutie is niet haalbaar. |
Het verweer In reclame is enige overdrijving gebruikelijk. In dat kader moet de term “perfect beeld” worden gelezen als “zeer goed”. Ook andere aanbieders gebruiken deze term, ondanks het feit dat de kwaliteit lager kan zijn dan de reguliere digitale kabel televisie en HD (High Defenition) televisie. Met betrekking tot de HD televisie is het niet eenvoudig om een kwaliteitsstandaard aan te geven waarmee HD televisie kan worden vergeleken, aangezien de kwaliteit kan verschillen per distributiewijze. Ook heeft het gebruikte beeldscherm effect op de kwaliteit. Niet alleen de resolutie van HD televisie is groter dan bij de huidige Europese televisie-standaard PAL (Phase Alternating Line), maar ook de kleurruimte is groter dan bij PAL televisie. Met behulp van een bijgevoegd figuur legt adverteerder uit dat het zogenoemde “Full HD vlak” 4,7 maal groter is dan het “PAL vlak”. Met de term “5 keer beter” heeft adverteerder bedoeld een afgeronde indicatie te geven van de verbeterde kwaliteit die de kijker kan verwachten. Inmiddels wordt de term “vele malen beter” in de uitingen van adverteerder gebruikt. |
De repliek Adverteerder baseert de term “5 keer beter” op de grootte van het scherm. Er is op geen enkele wijze sprake van een verbetering van de kwaliteit. |
De mondelinge behandeling Adverteerder licht zijn standpunt nader toe.
|
Het oordeel van de Commissie Met betrekking tot de term: “tot 5 keer scherper beeld” oordeelt de Commissie als volgt. De Commissie is van oordeel dat bij een dergelijke absolute vergelijking, wanneer deze niet voor zichzelf spreekt, allereerst duidelijk moet zijn waarmee wordt vergeleken. Voorts is de Commissie van mening dat adverteerder de juistheid van de vergelijking moet kunnen aantonen. De Commissie is van oordeel dat uit de uiting van adverteerder niet kan worden opgemaakt waarmee wordt vergeleken. Reeds om die reden is de Commissie van oordeel dat adverteerder niet aan zijn verplichting heeft voldaan als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC)(nieuw). Meer specifiek is de reclame voor de gemiddelde consument onduidelijk over één van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van dat artikel. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissing Op grond van hetgeen hiervoor in de tweede alinea is overwogen, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |