De bestreden reclame-uiting
Het betreft een email van adverteerder met onder meer de tekst
“HBO biedt televisie van het allerhoogste niveau:
– (…)
– Zonder reclameonderbrekingen
– Gratis en onbeperkt toegang tot films en series via:
o HBO GO (PC, laptop, tablet en smartphone)
o (…)”
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat de uiting misleidend is omdat ten onrechte wordt vermeld dat de uitzendingen niet door reclame worden onderbroken, terwijl op de zender reclame wordt gemaakt voor HBO en de programma’s van HBO.
Bovendien wordt niet vermeld dat men alleen onbeperkt toegang heeft tot HBO GO via PC en laptop, indien men een internet abonnement heeft van adverteerder.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument bij een betaalzender de woorden “zonder reclameonderbrekingen” opvatten in de zin dat programma’s niet worden onderbroken door reclame, maar het wel mogelijk is dat tussen de programma’s reclame wordt gemaakt voor de betaalzender zelf of andere programma’s van die zender. Nu niet is gebleken dat de mededeling op dit punt onjuist is, kan de uiting niet worden beoordeeld als misleidend.
Adverteerder heeft gemotiveerd weersproken dat HBO GO alleen op PC of laptop kan worden bekeken met een Ziggo abonnement. De klacht mist op dit punt feitelijke grondslag en dient om die reden te worden afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.