De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame van Ziggo waarin onder meer wordt gezegd: “In en om het huis overal televisie. Want met Ziggo kijk je nu ook op je tablet en smartphone.”
In beeld verschijnt de tekst: “TV kijken op televisie, tablet en smartphone”.
De klacht
Bij de mededeling dat tv programma’s kunnen worden gekeken op tablet en smartphone wordt geen enkel onderscheid gemaakt naar soort tablet of smartphone. Op tablets met het besturingssysteem Android 4.1.1 zijn de tv programma’s echter niet te ontvangen en krijgt men een foutmelding. Dit blijkt ook uit de op internet geplaatste recensies van gebruikers. De reclame is misleidend.
Het verweer
De door Ziggo ontwikkelde TV app is voor de meest gangbare tablets en smartphones, zowel de iOS systemen van Apple als de apparaten die op Android zijn gebaseerd. Of er uiteindelijk met de app tv gekeken kan worden, hangt af van het gebruikte toestel. De gebruikte versie van het besturingssysteem of andere technische aanpassingen aan de reguliere besturingsprogramma’s kunnen meebrengen dat de app niet of niet goed functioneert. Ziggo heeft de meest gangbare toestellen getest en daarop werkt de app. Zij kan echter niet uitsluiten dat bepaalde apparaten op de markt worden gebracht die zodanig zijn gebouwd of technisch ingericht dat het niet mogelijk is om tv te kijken op het betreffende apparaat. Op de website en in de app wordt vermeld wat de randvoorwaarden voor gebruik zijn. Voorts is er een diagnostische module waarmee je kunt testen of de dienst op jouw apparaat getest en geverifieerd is. Als dat niet het geval is, dan kan de app nog steeds werken, maar is dat niet gegarandeerd.
Aangezien Ziggo meer vragen over dit onderwerp krijgt, is besloten om in de uitingen klanten erop te wijzen dat zij moeten nagaan of hun specifieke tablet en besturingssysteem geschikt zijn om gebruik te maken van de Ziggo TV app.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
In de bestreden televisiecommercial wordt de indruk gewekt dat met de Ziggo TV app zonder meer in en om het huis overal televisie kan worden gekeken op een tablet. Gebleken is echter dat het mede van de bouw en/of de technische inrichting van een tablet afhangt of daarop met de app daadwerkelijk tv kan worden gekeken. Nu in de commercial op dit punt geen voorbehoud wordt gemaakt of naar elders te raadplegen randvoorwaarden voor het gebruik van de TV app wordt verwezen, acht de voorzitter de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de gebruiksmogelijkheden van het aangeprezen product als bedoeld in de aanhef en onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De voorzitter ziet in hetgeen adverteerder bij verweer heeft meegedeeld aanleiding om ten aanzien van de aanbeveling te bepalen dat deze wordt gedaan voor zover nog nodig.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder – voor zover nog nodig – aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.