De bestreden reclame-uiting
Het betreft het aanbod van en de bestelmodule voor het product “TV + Internet” op adverteerders website www.ziggo.nl (subpagina https://www.ziggo.nl/#producten/tv-internetr/z1/).
De klacht
In de uiting staat onder het kopje “Televisie”: “TV Standaard met 25 analoge, circa 60 digitale en 16 HD zenders”. Voor de digitale en HD zenders heeft men, aldus klager, een C+ kaart en een smartcard nodig. Klager heeft bij zijn bestelling gekozen voor de actieaanbieding van tijdelijke abonnementskorting. Toen klager het bestelde pakket thuis geleverd kreeg, bleek de smartcard te ontbreken. Navraag bij de klantenservice leert dat de smartcard bijgevoegd wordt indien bij het pakket tevens de HD ontvanger of recorder wordt besteld. Is dat niet het geval, dan moet de smartcard los bijbesteld worden. De kosten van een losse smartcard bedragen € 39,50 inclusief verzendkosten. Klager acht het onjuist dat in de uiting niet wordt vermeld dat zonder bestelling van een HD ontvanger of recorder geen smartcard wordt meegeleverd.
Het verweer
In de uiting worden de drie televisiepakketten met de daarbij behorende specificaties en prijzen vermeld. Onder de pakketindeling staat de aanbieding, inhoudend dat een nieuwe klant bij zijn abonnement uit verschillende opties kan kiezen, te weten een abonnementskorting, een gratis tablet of een interactieve HD ontvanger. Om digitale zenders te kunnen bekijken zijn een decoder en smartcard noodzakelijk. Dit wordt bij het televisieaanbod vermeld met de mededeling: “N.B. Kiest u voor de abonnementskorting of het tablet en wilt u ook digitale Interactieve Televisie kijken? Bestel dan ook meteen een Interactieve HD ontvanger of recorder.” Bij het aanbod van de HD ontvanger zit standaard de smartcard inbegrepen. Wordt geen gebruik gemaakt van het aanbod van een decoder, dan moet dit pakket worden aangeschaft om digitale zenders te kunnen bekijken. De reguliere prijs voor een losse smartcard bedraagt € 29,95. Analoge zenders kunnen zonder decoder en smartcard worden bekeken.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting wordt voldoende duidelijk meegedeeld dat men om digitale en interactieve televisie te kunnen bekijken een interactieve HD ontvanger of recorder nodig heeft. Er wordt echter niet vermeld dat voor het kunnen bekijken van digitale zenders ook een smartcard nodig is. Gebleken is dat bij bestelling van een HD ontvanger of recorder bij Ziggo standaard een smartcard wordt meegeleverd. Voor consumenten die reeds in het bezit van een HD ontvanger of recorder zijn maar geen smartcard hebben, is echter van belang dat een smartcard los moet worden bijbesteld en betaald.
Nu hiervan in de uiting geen melding wordt gemaakt, is sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.
Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.