a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00709

Datum:

08-10-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting voor het product “Telefonie Z1” op adverteerders website www.ziggo.nl, meer specifiek – onder het kopje “Alle voordelen van Telefonie Z1” – de mededeling: “Gratis bellen naar iedereen die ook Ziggo Telefonie heeft”.

                  

De klacht

 

Klager heeft een particulier Ziggo Alles-in-1 abonnement (“coax”) en op zijn werk Ziggo telefonie en data zakelijk (“fiber”). Het blijkt dat voor het bellen van huis naar het werk en omgekeerd kosten in rekening worden gebracht. De mededeling “Gratis bellen naar iedereen die ook Ziggo Telefonie heeft” is dus niet juist. De uiting is daarom misleidend.

 

Het verweer

 

Ziggo Telefonie is een consumentendienst. Het aanbod in de bestreden uiting houdt in dat consumenten met een abonnement Ziggo Telefonie onderling gratis kunnen bellen.

Hiernaast voert Ziggo ook diensten voor de zakelijke markt: Telefonie van Ziggo Zakelijk. Deze dienst wordt aangeboden als abonnement voor kleine bedrijven en als groot zakelijke aansluitingen voor bedrijven met eigen telefooncentrales. Ziggo Telefonie betreft niet mede de gehele zakelijke dienstverlening. Met Ziggo Telefonie kan niet gratis worden gebeld met grootzakelijke aansluitingen van Ziggo Zakelijk. Aangezien de uiting in de consumentenomgeving van adverteerders website staat en niet wordt gerefereerd aan Telefonie van Ziggo Zakelijk, is de uiting niet misleidend.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Vast is komen te staan dat het in de uiting genoemde voordeel “Gratis bellen naar iedereen die ook Ziggo Telefonie heeft” alleen geldt voor het onderling bellen door consumenten met het particuliere telefoonabonnement van Ziggo, en niet voor het bellen naar (groot)zakelijke aansluitingen van Telefonie van Ziggo Zakelijk. Deze beperking blijkt niet uit de uiting. Naar het oordeel van de Commissie is voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk dat met “Ziggo Telefonie” alleen met andere consumenten gratis kan worden gebeld en dat Ziggo Telefonie door zakelijke aansluiters niet gratis kan worden benaderd. Op grond hiervan acht de Commissie de mededeling “Gratis bellen naar iedereen die ook Ziggo Telefonie heeft” te absoluut.

 

Aldus gaat de bestreden uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en is deze onduidelijk ten aanzien van de voordelen van het aangeprezen product als bedoeld in artikel 8.2 onder b NRC. Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken