a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2013/00947

Datum:

27-01-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een banner waarin onder de aanhef “Ziggo Mobiel” onder meer staat:

“300 1000 voor

min/sms MB data WifiSpots € 15*

p/m

*Kijk voor de voorwaarden op ziggo.nl”.

De klacht

Het aangeboden abonnement blijkt alleen te kunnen worden afgesloten indien men reeds vast internet van Ziggo heeft. In de uiting wordt door middel van een asterisk verwezen naar de ‘voorwaarden’. Indien bij de asterisk was vermeld: “Alleen voor Ziggo abonnees” (met vast internet) was er niets aan de hand geweest. In de huidige vorm acht klager de uiting misleidend.

 

 

Het verweer

Van misleiding is geen sprake. In de banner wordt direct kenbaar gemaakt dat er voorwaarden aan het aanbod zijn verbonden. Als je op de banner klikt, kom je op de landingspagina met daarop alle relevante informatie en voorwaarden.

Overigens kunnen klanten zonder internetabonnement ook een abonnement op Ziggo mobiel nemen, maar in dat geval geldt niet het tarief van € 15,-.

Het oordeel van de Commissie

Naar adverteerder niet heeft weersproken, kan het in de uiting aangeboden abonnement Ziggo Mobiel voor € 15,- per maand alleen worden afgesloten indien men reeds over een internetabonnement bij Ziggo beschikt. Indien men een zodanig abonnement nog niet heeft, geldt een ander tarief. Dit gegeven betreft naar het oordeel van de Commissie essentiële informatie die de gemiddelde nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu deze informatie pas valt op te maken uit “de voorwaarden”, en niet reeds uit de uiting zelf, wordt te laat essentiële informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken