De bestreden reclame-uiting
Het betreft een in Utrechtse bushaltes aangebrachte reclame-uiting waarin onder de aanhef “FOX life” onder meer staat:
“In maart voor iedereen
vrij te bekijken via
Ziggo
kanaal 141”
De klacht
Klager acht de uiting misleidend omdat niet is vermeld dat de tekst alleen juist is voor wie Ziggo-abonnee is. Het woord “ïedereen” is daarom onjuist. Toen klager zich daarover beklaagde bij de adverteerder werd hem meegedeeld dat men op de doorgifte van kanalen van de concurrentie geen invloed heeft. Vermeld had moeten worden “Voor iedereen die een Ziggo televisie-aansluiting heeft”’.
Het verweer
Adverteerder heeft laten weten deze reclame-uiting niet misleidend of onjuist te achten.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft klagers bezwaar dat FOX life in maart alleen vrij te bekijken is voor Ziggo-abonnees niet dan wel onvoldoende gemotiveerd weersproken. Gelet hierop acht de Commissie het aannemelijk dat het door klager gestelde juist is.
Dat alleen Ziggo-abonnees in maart FOX life vrij kunnen bekijken, blijkt naar het oordeel van de Commissie niet dan wel onvoldoende duidelijk uit de reclame-uiting, op grond waarvan zij deze misleidend acht.
Blijkens het voorgaande is onvolledige en daardoor onduidelijke informatie verstrekt ten aanzien van de beschikbaarheid als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.