De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor ‘Ziggo’. De commercial laat zien dat – ondanks het feit dat ‘Nico’ is verhuisd naar Tokio – hij nog altijd ‘verbonden’ is met zijn 4 vrienden in Nederland. Aan het einde van de televisiecommercial wordt door de voice-over gezegd: “5 mannen, voor altijd verbonden”. Ook staat dikgedrukt rechtsonder in beeld: “voor altijd verbonden Ziggo”.
De klacht
Klager maakt bezwaar tegen de in de uiting gebruikte slogan “voor altijd verbonden”, omdat Ziggo dit volgens hem niet waarmaakt. In diverse delen van Twente, onder meer in de woonplaats van klager, heeft Ziggo de abonnementen met haar klanten beëindigd, zodat van ‘verbondenheid voor altijd’ volgens klager geen sprake is.
Het verweer
Ziggo had haar diensten aan klager graag gecontinueerd, maar dit is haar thans niet meer toegestaan. In het onderhavige geval is sprake van een zeer uitzonderlijke situatie. Over het algemeen levert Ziggo haar diensten over haar eigen netwerk, op een beperkt gebied in Twente na. Hier werden van oudsher analoge televisiediensten geleverd door ‘Cogas’. Op verzoek van Cogas leverde Ziggo aanvullende digitale diensten over het netwerk van Cogas, zo ook aan klager. Onlangs heeft Cogas haar samenwerking met Ziggo beëindigd, waardoor Ziggo gedwongen is om haar diensten aan haar klanten in (een deel van) Twente te beëindigen. “Voor altijd verbonden” verwijst naar de behoefte die mensen hebben om niet alleen (letterlijk) in verbinding te staan met elkaar en de rest van de wereld, maar ook verbondenheid te ervaren. Door deze emotionele behoefte te koppelen aan de fysieke verbinding, is Ziggo relevant voor de verbondenheid die mensen ervaren. Daarnaast is “voor altijd verbonden” een referentie aan de relatie die Ziggo met haar abonnees wenst aan te gaan. Niettemin staan daar soms praktische bezwaren of – zoal in het onderhavige geval – contractuele afspraken aan in de weg. “Voor altijd verbonden” moet in die zin dus niet als een letterlijke garantie worden gelezen. Er kunnen zich situaties voordoen waardoor de ‘verbinding’ niet kan worden voortgezet.
Het oordeel van de Commissie
1. Klager acht de onderhavige reclame-uiting misleidend omdat Ziggo eenzijdig haar contract met klager heeft beëindigd.
2. Vaststaat dat Ziggo – buiten haar wil om – het contract met klager heeft moeten beëindigen nu zij niet meer in staat wordt gesteld om digitale diensten aan klager te leveren. De Commissie is van oordeel dat het voorgaande niet met zich brengt dat de reclame-uiting van Ziggo misleidend is, nu Ziggo voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat in dit geval sprake is van een uitzonderingssituatie. Voorts is de Commissie van oordeel dat in de reclame-uiting voldoende duidelijk naar voren komt dat de slogan “voor altijd verbonden” niet als een letterlijke garantie gezien moet worden. Er is gebruik gemaakt van in reclame niet ongebruikelijke overdrijving, hetgeen toelaatbaar is. Door de gemiddelde consument zal de slogan niet worden opgevat als een vaststaand feit dat men voor altijd met Ziggo verbonden is.
3. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.