a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Dossiernr:

2015/01137/B

Datum:

08-12-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een e-mail van 14 november 2015 van Ziggo, gericht aan klagers

e-mailadres. 

Daarin staat onder meer:

“Beste meneer/mevrouw ..(naam klager),

We hebben iets moois voor u: Ziggo Sport, de nieuwe sportzender met de spannendste duels. Met live-wedstrijden, (….) Exclusief voor klanten van Ziggo”.

En, onder het kopje “Ook sport zien?”:

“Wilt u ook Ziggo Sport zien? Volg een paar eenvoudige stappen en u kijkt, zonder extra kosten, naar de nieuwe sportzender. En u ziet bovendien de andere digitale zenders ook in perfecte kwaliteit. Check of uw tv geschikt is, en kijk Ziggo Sport, zelfs zonder mediabox”. 

 

De klacht

De klacht kan als volgt worden samengevat.

Nadat klager vergeefs probeerde om de zender te vinden, werd hem door Ziggo telefonisch meegedeeld dat de zender alleen voor digitale en niet voor analoge klanten bedoeld was. In geen van de advertenties voor Ziggo Sport die klager gezien heeft, heeft hij gelezen dat Ziggo Sport alleen voor digitale klanten beschikbaar is. Klager vindt de uiting misleidend en in strijd met de waarheid.

Ziggo wil klanten zelfs dwingen om een digitaal abonnement te nemen. Een digitaal abonnement wil klager echter niet, omdat hij zijn videorecorder dan niet meer kan gebruiken.

Klager vindt de uiting misleidend en in strijd met de waarheid.

 

Het verweer

Namens adverteerder is -samengevat- het volgende meegedeeld.

Verwezen wordt naar het verweer gevoerd naar aanleiding van twee soortgelijke klachten in de dossiers 2015/01137 en 2015/01137A. Deze klachten betroffen de televisiecommercial. Dit verweer kan als volgt worden samengevat (schuin gedrukt) .

Ziggo Sport is een gratis sportkanaal dat is toegevoegd aan het standaard televisiepakket van Ziggo. Dit pakket wordt door alle klanten ontvangen. Het bestaat uit een uitgebreid pakket digitale zenders en een aantal analoog doorgegeven zenders. Digitale signalen kunnen worden voorzien van een versleuteling. Deze signalen kunnen dan alleen worden bekeken als de versleuteling wordt gedecodeerd door een decoder.

Om het voor de klant mogelijk te maken om de zenders in digitale kwaliteit te bekijken op meer televisietoestellen, geeft Ziggo de belangrijkste digitale zenders ook ongecodeerd digitaal door. Ook Ziggo Sport wordt ongecodeerd aan alle klanten doorgegeven. Het enige wat de klant nodig heeft om dit ongecodeerde digitale signaal te bekijken is een geschikte televisie.

Een televisie is geschikt als daarin een DVB-C tuner is ingebouwd. Bij de moderne televisies is dit het geval. Op de website van Ziggo is een applicatie beschikbaar waarmee klanten kunnen nagaan of hun televisie geschikt is. Er is dus niets anders nodig, zoals een settopbox of smartcard, om de digitale zenders die ongecodeerd worden doorgegeven, waaronder Ziggo Sport, te bekijken.

In de reclame wordt gezegd dat Ziggo Sport gratis voor alle klanten is. De klanten hoeven ook niets extra’s te betalen voor de toevoeging van de zender. Het enige wat nodig is om de zender te kunnen bekijken is een geschikte televisie. Dit staat ook door middel van een disclaimer in elke uiting waarin Ziggo Sport als zender voor alle klanten wordt genoemd. In de tv-commercial staat:

“Voor gratis Ziggo Sport heb je digitale televisie nodig. Nog geen digitale televisie? Kijk op ziggo.nl/ziggosport of bel 0900-1884”.

De landingspagina bevat meer informatie over de mogelijkheid om ongecodeerd te kijken. Verwezen wordt naar een link.

Ten overvloede wijst Ziggo nog op de beslissing van de Commissie in dossier 2012/00231.

Van misleidende reclame is geen sprake.

Voornoemde disclaimer is opgenomen in alle advertenties voor Ziggo Sport als gratis sportkanaal. Ziggo maakt geen onderscheid tussen “digitale of analoge klanten”. Het analoge signaal wordt standaard aan iedereen doorgegeven. Klager heeft waarschijnlijk het standaardabonnement en daarin worden zenders zowel analoog als ongecodeerd digitaal doorgegeven. Voor klager geldt dat hij Ziggo Sport ontvangt, maar dat zijn televisie wellicht nog ongeschikt is om de digitale signalen televisie te bekijken.  

 

De mondelinge behandeling

Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt uit het verweer dat Ziggo Sport een digitaal sportkanaal is dat is toegevoegd aan het standaardtelevisiepakket van Ziggo, dat dit pakket door alle Ziggoklanten wordt ontvangen, dat Ziggo Sport ongecodeerd aan alle Ziggoklanten wordt doorgegeven en dat voor Ziggo Sport geen extra kosten zijn verschuldigd. Om Ziggo Sport te bekijken hebben Ziggoklanten wel een daarvoor geschikte televisie nodig. Naar het oordeel van de Commissie wordt dit laatste voldoende duidelijk gemaakt in de bestreden reclame, door middel van de mededeling:

“Check of uw tv geschikt is”.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken