a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2010/00699

Datum:

06-12-2010

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden uiting

           

Het betreft een huis-aan-huisfolder voor een welkomstcadeau van Ziggo Alles-in-1.

Op een geel velletje papier staat onder de vetgedrukte kop “Helaas, uw pakketje past niet door de brievenbus” de volgende schijnbaar met de hand ingevulde tekst:

“ Betreft: Ziggo Alles-in-1 welkomstcadeau

  Waarde: € 100

  Te besteden bij: bol.com

  Uw persoonlijke code: 476319

  Overige opmerkingen:

  Voor al onze nieuwe Alles-in-1 klanten ligt er een welkomstcadeau klaar. Meer

  weten? Ga snel naar ziggo.nl/bol. “

 

De klacht

 

De uiting wekt de indruk dat klager een Alles-in-1 pakket van Ziggo zou hebben besteld, wat niet het geval is en waar klager ook geen prijs op stelt. Klager vreesde door het intypen van de op het kaartje vermelde persoonlijke code een ongewenst abonnement te bevestigen.

 

Het verweer

 

De uiting is gericht op nieuwe klanten van Alles-in-1 van Ziggo, die een kortingsbon ter waarde van € 100 ontvangen ter besteding bij bol.com. In deze reclame-campagne is aangesloten bij een van de kenmerken van bol.com, te weten het aan huis afleveren van bestelde goederen. Daarom bestaat de huis-aan-huisfolder uit een enkel vel dat lijkt op de melding van een pakketbezorgdienst. Bij het invullen van de persoonlijke code op de actiewebsite verschijnt de tekst: “Neem nu Alles-in-1 van Ziggo en krijg € 100 cadeau bij bol.com.” Hieruit blijkt duidelijk dat het een cadeau betreft dat pas kan worden verkregen als de klant een abonnement op Allles-in-1 neemt en dat de bezoeker op dat moment nog geen abonnement heeft.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De bestreden uiting wekt door de in het oog springende kop “Helaas, uw pakketje past niet door de brievenbus” op een geel kaartje dat lijkt op een mededeling van een pakketbezorgdienst, in combinatie met de mededelingen over het “Ziggo Alles-in-1 welkomstcadeau” de indruk dat klager een Ziggo Alles-in-1 abonnement heeft afgesloten, in verband waarmee hem een welkomstcadeau ter waarde van € 100,– wordt aangeboden. In werkelijkheid heeft klager geen Alles-in-1 abonnement be­steld, zodat hij niet in aanmerking komt voor het in het vooruitzicht gestelde wel­komstcadeau.

 

Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt als bedoeld onder artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Com­missie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken