De bestreden uiting
Het betreft een huis-aan-huisfolder voor een welkomstcadeau van Ziggo Alles-in-1.
Op een geel velletje papier staat onder de vetgedrukte kop “Helaas, uw pakketje past niet door de brievenbus” de volgende schijnbaar met de hand ingevulde tekst:
“ Betreft: Ziggo Alles-in-1 welkomstcadeau
Waarde: € 100
Te besteden bij: bol.com
Uw persoonlijke code: 476319
Overige opmerkingen:
Voor al onze nieuwe Alles-in-1 klanten ligt er een welkomstcadeau klaar. Meer
weten? Ga snel naar ziggo.nl/bol. “
De klacht
De uiting wekt de indruk dat klager een Alles-in-1 pakket van Ziggo zou hebben besteld, wat niet het geval is en waar klager ook geen prijs op stelt. Klager vreesde door het intypen van de op het kaartje vermelde persoonlijke code een ongewenst abonnement te bevestigen.
Het verweer
De uiting is gericht op nieuwe klanten van Alles-in-1 van Ziggo, die een kortingsbon ter waarde van € 100 ontvangen ter besteding bij bol.com. In deze reclame-campagne is aangesloten bij een van de kenmerken van bol.com, te weten het aan huis afleveren van bestelde goederen. Daarom bestaat de huis-aan-huisfolder uit een enkel vel dat lijkt op de melding van een pakketbezorgdienst. Bij het invullen van de persoonlijke code op de actiewebsite verschijnt de tekst: “Neem nu Alles-in-1 van Ziggo en krijg € 100 cadeau bij bol.com.” Hieruit blijkt duidelijk dat het een cadeau betreft dat pas kan worden verkregen als de klant een abonnement op Allles-in-1 neemt en dat de bezoeker op dat moment nog geen abonnement heeft.
Het oordeel van de Commissie
De bestreden uiting wekt door de in het oog springende kop “Helaas, uw pakketje past niet door de brievenbus” op een geel kaartje dat lijkt op een mededeling van een pakketbezorgdienst, in combinatie met de mededelingen over het “Ziggo Alles-in-1 welkomstcadeau” de indruk dat klager een Ziggo Alles-in-1 abonnement heeft afgesloten, in verband waarmee hem een welkomstcadeau ter waarde van € 100,– wordt aangeboden. In werkelijkheid heeft klager geen Alles-in-1 abonnement besteld, zodat hij niet in aanmerking komt voor het in het vooruitzicht gestelde welkomstcadeau.
Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt als bedoeld onder artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.