a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00065

Datum:

26-03-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie van adverteerder in de Twentsche Courant Tubantia van 31 december 2008. De uiting betreft een aanbieding voor HDTV (High Defenition tv) van adverteerder waarop verschillende acties van toepassing zijn. Deze acties staan in vierkante kaders en worden als volgt beschreven:

 

“Tijdelijk € 50 retour op het aankoopbedrag*”, waarbij de asterisk verwijst naar de zin: “Bij aanschaf van een digitale HD-ontvanger met Ziggo Startpakket. Vraag in de winkel naar de voorwaarden”,

 

“Gratis 6 maanden lang 3 extra HD-zenders”,

 

“Gratis 6 maanden lang TVfilm Magazine”.

 

Links in de uiting worden deze acties nader toegelicht door middel van de volgende tekst:

 

“Haal in 2009 alles uit uw HDTV.

(…) Het enige dat u nodig heeft voor de overstap van oud naar nieuw is een HD-ontvanger met Ziggo Startpakket. En daarop krijgt u nu tijdelijk een feestelijke korting bij de onderstaande winkels. Daarnaast krijgt u er van Ziggo ook nog eens gratis 6 maanden lang 3 extra HD-zenders plus een halfjaarabonnement TVfilm Magazine bij (…)”

 

Onderin de uiting worden verschillende winkels genoemd.

 

Een kopie van de uiting is bij deze beslissing gevoegd.

 

De klacht

 

De klacht betreft de volgende punten in de uiting:

 

a. In de praktijk blijkt dat de korting niet in de winkel wordt verleend. Er moet eerst een formulier worden ingevuld en opgestuurd. Het is niet duidelijk wanneer men het geld terug krijgt.

 

b. Om de drie gratis HD-zenders te krijgen, blijkt men een extra abonnement af te moeten sluiten.

 

c. De advertentie is geplaatst op 31 december 2008. Uit een telefoongesprek dat klaagster met adverteerder voerde, bleek dat de aanbieding slechts geldig was op die datum.

 

Gelet op het voorgaande is de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

Ad a. De door adverteerder gehanteerde manier van uitbetalen van de korting is eenvoudig en gebruikelijk. In de advertentie staat dat in de winkel naar de voorwaarden moet worden gevraagd. Het geld wordt snel door adverteerder terugbetaald.

 

Ad b. Wie de drie HD-zenders wil ontvangen, dient dit bij adverteerder te melden. Wanneer men na zes maanden deze zenders nog steeds wenst te ontvangen wordt hiervoor per maand € 3,95 in rekening gebracht. Hiervóór worden geen kosten in rekening gebracht.

 

Ad c. De actie loopt nog steeds.

 

De repliek

 

Ad a. De klacht betreft niet de wijze van uitbetalen van de korting, maar het feit dat de advertentie hierover zegt dat de korting in de winkel wordt verkregen. Het geld wordt blijkens een brief van adverteerder uiterlijk binnen twee maanden overgemaakt.

 

Ad b. Uit een e-mail van adverteerder, waarvan klaagster een kopie bij sluit, blijkt dat wel een abonnement moet worden afgesloten om te kunnen deelnemen aan de actie.

 

Ad c. Uitsluitend de actie met betrekking tot de HD-zenders heeft langer voortgeduurd.

 

De dupliek

 

Ad a. Klaagster heeft de zin dat ‘de korting bij onderstaande winkels’ kon worden verkregen, verkeerd geïnterpreteerd. Deze zin is niet misleidend.

 

Ad b. Er moet een abonnement worden afgesloten om de in de uiting aangeboden gratis drie extra zenders te krijgen. Dit is een administratieve handeling, die nodig is om de levering in goede banen te leiden. Het abonnement geldt voor onbepaalde tijd. Na 6 maanden worden hiervoor maandelijks kosten in rekening gebracht. Bij het aangaan van het abonnement wordt dit duidelijk. Het is mogelijk om, met in achtneming van een opzegtermijn van 1 maand, het abonnement op te zeggen voordat de 6 maanden om zijn.

 

Ad c. Klaagster heeft gelijk waar zij stelt dat een deel van de acties slechts tijdelijk was. Dit leidt er echter niet toe dat de uiting op dit punt misleidend is.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Ad a. Met betrekking tot de woorden “korting bij onderstaande winkels” in de uiting oordeelt de Commissie als volgt. De Commissie begrijpt dat klaagster uit deze woorden heeft opgemaakt dat ze de korting letterlijk in de winkel zou krijgen. Uit de toelichting van adverteerder begrijpt de Commissie echter dat hij hiermee tot uitdrukking wilde brengen dat uitsluitend bij de in de uiting genoemde winkels van de actie gebruik kan worden gemaakt. De door adverteerder gehanteerde wijze van uitbetalen van de beloofde korting, tegen welke wijze klaagster overigens gesteld heeft geen bezwaar te hebben, acht de Commissie gebruikelijk en niet ontoelaatbaar. De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument de woorden in de uiting zal begrijpen zoals adverteerder deze heeft bedoeld. Gelet hierop acht de Commissie dit onderdeel van de klacht ongegrond.

 

Ad b. Met betrekking tot de mededeling in de uiting dat men “gratis 6 maanden lang 3 extra HD-zenders” krijgt, oordeelt de Commissie als volgt. Gebleken is dat men, om de in deze actie beloofde drie gratis zenders te krijgen, een abonnement moet afsluiten. Dit abonnement wordt na zes maanden automatisch verlengd, waarna maandelijks kosten in rekening worden gebracht. Gelet op het voorgaande is niet slechts sprake van een administratieve handeling. Deze verplichting had in de uiting vermeld moeten worden.

 

Ad c. Klaagster heeft gesteld dat de actie waarbij men € 50,- korting retour krijgt slechts gold op 31 december 2008. Adverteerder heeft dit bevestigd. Nu de actie slechts één dag gold, had dit naar het oordeel van de Commissie in de advertentie vermeld moeten worden. Onder deze omstandigheid is het misleidend te stellen dat deze actie “tijdelijk” is.

 

In de hiervoor genoemde punten b. en c. is sprake van het ontbreken van informatie waardoor naar het oordeel van de Commissie sprake is van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van mening dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting op deze punten misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

Op grond van hetgeen hiervoor onder b. en c. is overwogen, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wordt de klacht afgewezen.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken