De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders website www.ziggo.nl waarop onder meer het
Alles-in-1 Plus pakket (televisie, internet en telefonie) wordt aangeboden.
Daarbij wordt onder meer gezegd:
“Ook als er al klant bent.
Je kunt ook een Alles-in-1 pakket nemen als je al internet, televisie of telefoon van Ziggo hebt. Je neemt alle instellingen, extra diensten en voordelen mee.”
De klacht
Klager is al klant en heeft een voordeel van € 5,- korting op zijn telefoonaansluiting. Op 7 februari 2009 is klager overgestapt naar het Alles-in-1 pakket, maar zijn bestaande voordeel van € 5,- kreeg hij niet meer. Gelet hierop acht klager deze uiting misleidend.
Het verweer
Wie overstapt naar een Alles-in-1 pakket behoudt in beginsel de voordelen die hij geniet. Tevens betaalt hij een lager tarief dan hij voor de afzonderlijke diensten zou moeten betalen. Bij dit pakket betaalt men minder en krijgt men per saldo een extra korting op dezelfde diensten. Het is niet zo dat men daarnaast nog een extra korting van € 5,- ontvangt op het lagere tarief. De oude korting is in de prijs verdisconteerd.
De repliek
Klager handhaaft zijn bezwaar. Gesteld wordt dat de klant zijn voordelen kan meenemen, maar klager moet nu hetzelfde bedrag betalen als iemand die nog geen klant was.
Het oordeel van de Commissie
Uit de onder het kopje “Ook als je al klant bent” staande mededeling “Je kunt ook een Alles-in-1 pakket nemen als je al internet, telefonie of televisie van Ziggo hebt. Je neemt alle instellingen, extra diensten en voordelen mee.” krijgt men de indruk dat men bestaande voordelen blijft houden, indien men zich abonneert op het Alles-in-1 pakket. Dat blijkt niet het geval te zijn. Op de prijs van het Alles-in-1 pakket wordt de korting, die klager als bestaande klant van adverteerder kreeg op zijn telefoonabonnement, niet in mindering gebracht. Dat, naar adverteerder stelt, het Alles-in-1 pakket per saldo voordeliger is, doet daaraan niet af.
Blijkens het voorgaande heeft adverteerder onjuiste informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting oneerlijk en daardoor misleidend in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.