a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00247

Datum:

27-04-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de navolgende reclame-uitingen voor Het Net:

 

a. een televisiereclame waarin een man in een paars pak van een flat springt alsof hij aan het bungy-jumpen is, en tegelijkertijd verschillende mensen van hun dure internetcontract verlost door dit in de prullenbak te stoppen dan wel te verscheuren. Hierbij wordt onder meer gezegd:

“Veel mensen zijn hun dure internetcontract zat. Ze zouden er het liefst meteen een eind aan maken. Maar het opzeggen is vaak een lange lijdensweg. Het Net helpt je er gewoon vanaf met de directe overstaphulp. Lekker makkelijk overstappen op internet van Het Net, vanaf € 9,95 per maand. Ga naar HetNet.nl of bel 0900-1990”.

Tot slot verschijnt de volgende disclaimer in beeld: “Overstaphulp is afhankelijk van uw provider en de looptijd van uw huidige contract.”

De tekst van de op deze uiting volgende tag-on luidt:

“Met de directe overstaphulp zegt Het Net je huidige contract op en zit je geen dag zonder internet. Ga naar HetNet.nl of bel 0900-1990”.

Bovenstaande disclaimer verschijnt ook aan het eind van deze tag-on in beeld.

 

b. een radioreclame, waarvan de tekst luidt:

“Veel mensen zijn helemaal klaar met hun dure internetcontract. Het Net helpt je d’r  graag van af met de Directe Overstaphulp.

Daar gaat het contract van Hans van Schijndel. Verslonden. Over en uit.

Lekker makkelijk overstappen op internet van Het Net, vanaf € 9,95 per maand.

Nu met de Directe Overstaphulp.

Ga naar hetnet.nl of bel 0900-1990.

Overstapmoment is afhankelijk van de einddatum van uw huidige contract.”

 

De klacht

Klager wilde overstappen van KPN InternetPlusBellen naar Het Net surfen & bellen. Bij een overstap binnen de diverse KPN-bedrijven bleek men 4-6 weken zonder verbinding te zitten, hoewel beide op hetzelfde netwerk zijn aangesloten en men eigenlijk alleen administratief iets zou moeten veranderen. Dit is wat anders dan in de uitingen wordt gezegd, namelijk dat men maximaal 24 uur zonder internet zit. Alleen in een beperkt aantal gevallen wordt waargemaakt wat men belooft. Klager zit dientengevolge al bijna 5 weken zonder internet en telefoon en hem is zelfs nog geen datum genoemd waarop hij weer aangesloten zal worden. Het was wel mogelijk om klager met onmiddellijke ingang af te sluiten, maar aansluiten blijkt een heel ander verhaal te zijn.

 

Het verweer

 

Zowel in de televisiereclame als in de tag-on wordt de kijker er door middel van een  disclaimer op gewezen dat direct overstappen niet in alle gevallen mogelijk is, maar dat dit afhankelijk is van de huidige provider en van de looptijd van het contract. Voor de meeste providers kan Het Net de directe overstaphulp bieden. Klanten van Ziggo, UPC, Tele2 en Online kunnen, mits de looptijd van het huidige contract dit toelaat, overstappen, zonder dat zij een dag zonder internet hoeven te zitten. Hetzelfde geldt voor overstappen binnen de diverse KPN-bedrijven. Klanten van Telfort, XS4All of ADSL van KPN kunnen overstappen zonder een dag zonder internet te hoeven zitten. Een uitzondering geldt voor klanten die InternetPlusBellen bij KPN afnemen. Zij zitten 4-6 weken zonder internet en op adverteerders website wordt men daar uitdrukkelijk op gewezen.

 

De repliek

 

Nu het in klagers geval gaat om een overstap tussen twee dochterbedrijven kan men zich niet met succes op de disclaimer beroepen. Naar klagers mening duurt de door hem gewenste overstap uit commerciële overwegingen zo lang.   

      

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende uitingen het volgende overwogen.

 

Ad a.  de televisiereclame.

Uit de tekst en de daarbij getoonde beelden krijgt men de indruk dat men, ongeacht de provider, snel en makkelijk naar Het Net kan overstappen. Gezegd wordt immers, dat de Directe Overstaphulp, zoals ook de naam van deze dienst doet vermoeden, het mogelijk maakt om “meteen”, “zonder lange lijdensweg”, over te stappen. Ook de daarbij getoonde beelden doen vermoeden dat overstappen naar Het Net zonder enig probleem en zeer snel mogelijk is, doch dit blijkt niet in alle gevallen zo makkelijk te zijn als adverteerder in de uiting doet voorkomen.

Overstappen van InternetPlusBellen van KPN naar Het Net duurt, naar adverteerder heeft erkend, 4-6 weken. Gedurende deze periode kan men niet bellen en niet internetten. Een dergelijke lange (overstap)periode staat haaks op de in de uiting gewekte suggestie dat overstappen snel en eenvoudig kan en dat je geen dag zonder internet zit.

 

Adverteerder verwijst naar de aan het slot van de uiting in beeld verschijnende disclaimer. Daargelaten of de disclaimer voldoende duidelijk in beeld verschijnt,

zal de gemiddelde consument ook op grond van de disclaimer en rekening houdend met de mededeling dat je geen dag zonder internet zit, niet verwachten dat

een overstap kan betekenen dat men 4-6 weken geen telefoon en geen internet heeft,    zeker niet nu van een dergelijke lange overstapperiode sprake is indien men van InternerPlusBellen van KPN overstapt naar Het Net dat onderdeel is van KPN.

 

Ad b. de radioreclame 

Ook in de radioreclame wordt, zonder enig voorbehoud, gezegd dat men nu, dankzij en met behulp van de Directe Overstaphulp, makkelijk kan overstappen. Dit is, zoals hierboven onder ad a met betrekking tot de televisiereclame is overwogen, niet in alle gevallen zo makkelijk.

   

Blijkens het vorenstaande heeft adverteerder in de uitingen onjuiste informatie versterkt als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.  

 

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken