a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2009/00456

Datum:

06-08-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial voor interactieve televisie van Ziggo. Er wordt geadverteerd voor een Interactief Totaal Pakket voor € 16,95. In beeld verschijnt de tekst: ‘Interactief Totaal Pakket € 16,95 per maand’ en ‘Ontvanger Interactie Televisie voor € 130,-.’ Ook verschijnt klein in beeld de tekst: ‘Exclusief kosten voor het standaard RTV abonnement.’

 

De klacht

 

De televisiecommercial is misleidend nu Ziggo doet voorkomen dat een Interactief Totaal Pakket voor televisie € 16,95 kost terwijl niet wordt vermeld dat deze prijs bovenop het standaard tarief voor een radio- en televisieabonnement komt.

 

Het verweer

 

Adverteerder stelt dat de televisiecommercial duidelijk vermeldt dat de prijs voor een abonnement Interactieve Televisie exclusief de kosten is van een standaard RTV abonnement. Met deze melding worden potentiële klanten voldoende geïnformeerd over de abonnementskosten. 

 

Reactie klager

 

De extra toevoeging dat de kosten voor het abonnement exclusief het standaard RTV abonnement zijn, is volgens klager pas later toegevoegd aan de televisiecommercial. Daarnaast blijkt ook de prijsweergave met betrekking tot de decoder onjuist.

 

Mondeling behandeling

 

Adverteerder licht het verweer toe en geeft aan dat de desbetreffende mededeling vanaf het begin is getoond en niet zoals klager stelt pas later is toegevoegd aan de uiting

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) De kosten voor een Interactief Totaal Pakket blijken bovenop het standaard RTV abonnement te komen. Deze informatie is essentieel met betrekking tot het aanbod. Adverteerder dient dit daarom duidelijk onder de aandacht te brengen van de consument. Daarvan is in onderhavige reclame-uiting geen sprake. Hoewel er sprake is van een mededeling, is deze tekst onvoldoende leesbaar aangezien deze in uiterst kleine letters en slechts zeer kort wordt getoond. Hierdoor valt de onderhavige mededeling weg in het geheel van beeld en mededelingen. De vermelding zoals deze nu is vormgegeven zal volgens de Commissie aan de aandacht van de consument ontsnappen. 

 

2) Naast een vast bedrag dat men betaalt voor de decoder, is ook een deel van de abonnementskosten van het Interactief Totaal Pakket van € 16,95 per maand gereserveerd ten aanzien van de decoder. De Commissie acht dit niet misleidend nu uit de reclame-uiting voldoende duidelijk blijkt wat men in totaal verschuldigd is bij aanschaf van dit product van adverteerder.

 

3) Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs van het product bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken