De bestreden reclame-uiting
Het betreft:
1) een televisiecommercial van adverteerder waarin onder meer wordt gezegd:
“Met interactieve televisie van Ziggo stel je je eigen televisieavond samen”,
2) de website www.ziggo.nl, waarop onder meer staat: “Telefonie Gratis bellen met andere klanten van Ziggo Telefonie” en “Verrassingszenders Alles-in-1 Plus en Extra klanten krijgen van Ziggo 5 gratis verrassingszenders. Kijk hier welke zenders dat op
dit moment zijn.”, en
3) de folder “Stel je eigen TV-avond samen met interactieve Televisie van Ziggo”.
De klacht
De Commissie vat de klacht als volgt samen.
Adverteerder maakt met grote regelmaat reclame voor het door haar te leveren zenderpakket en haar zendersamenstelling. Vanaf augustus 2008 tot april 2009 heeft klager, die klant is van adverteerder, het overeengekomen pakket, zij het met strubbelingen, ontvangen. Klager mist nu enkele zenders die hij bij de aansluiting medio augustus 2008 met adverteerder is overeengekomen. Dit zijn de vijf zenders die hij zelf mocht kiezen, te weten Hallmark, TCM, Nostalgie, TV Oranje en Baby TV. Het pakket is dus niet compleet en adverteerder levert niet datgene wat zij in de reclame-uitingen belooft. Voorts moet klager betalen voor telefoongesprekken die hij met de helpdesk adverteerder heeft gevoerd, terwijl volgens de reclame-uitingen het telefoonverkeer tussen Ziggo-abonnees gratis is. Op grond van het voorgaande is sprake van misleidende reclame.
Het verweer
Adverteerder komt met haar klanten niet een vast zenderpakket overeen. Voor de klant bestaat geen mogelijkheid om zelf zenders te kiezen. In het aanbod van digitale kanalen zijn wel vijf zogenaamde verrassingszenders opgenomen, maar dit zijn in samenstelling wisselende zenders die adverteerder zelf bepaalt. De door klager bedoelde televisiecommercial en reclamefolder hebben betrekking op een geheel ander product, te weten interactieve televisie. De klacht met betrekking tot de televisiezenders heeft bovendien betrekking op de uitvoering van de overeenkomst door adverteerder. De Commissie is niet bevoegd hierover te oordelen. Bellen met de helpdesk van adverteerder valt niet onder het onderling bellen tussen Ziggo-abonnees.
De repliek
Klager heeft in augustus 2008 het zogenaamde Plus pakket besteld met vijf extra zenders naar keuze. Dit waren geen verrassingzenders maar zelf door klager te kiezen zenders. Dit ging goed totdat klager in april 2009 een storing kreeg. Het verhelpen van de storing heeft klager veel geld gekost doordat de helpdesk van adverteerder niet goed functioneert. Een bijkomend probleem is dat adverteerder reclame maakt voor een hoge internetsnelheid, maar deze snelheid is momenteel nog geen 4 Mb.
De mondelinge behandeling
Adverteerder deelt mee dat klager in 2008 een contract heeft gesloten met de voorganger van adverteerder (At Home). Het is voor een abonnee nooit mogelijk geweest om zelf vijf zenders te kiezen. Blijkbaar is sprake van een misverstand doordat klager zijn abonnement verwart met de dienst interactieve televisie.
Het oordeel van de Commissie
1) Adverteerder stelt uitdrukkelijk dat bij de door haar aangeboden abonnementen nooit de mogelijkheid heeft bestaan dat een abonnee zelf vijf extra zenders kan kiezen. De Commissie gaat ervan uit dat deze stelling juist is, nu het woord “verrassingszenders” suggereert dat men niet zelf de zenders kan kiezen, maar dat men moet afwachten welke zenders men ontvangt. Op grond hiervan, en nu de Commissie geen reclame-uiting bekend is waarin staat of wordt gesuggereerd dat men zelf vijf extra zenders mag kiezen, neemt de Commissie aan dat dit gedeelte van de klacht op een misverstand berust.
2) Ten aanzien van de kosten van het telefoneren wordt in de reclame-uitingen uitdrukkelijk vermeld dat het telefoonverkeer tussen Ziggo-abonnees gratis is. Adverteerder stelt terecht dat deze mededeling niet impliceert dat ook het bellen met de helpdesk van adverteerder gratis is. Ook dit onderdeel van de klacht kan niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.