De bestreden reclame-uiting
Het betreft een door adverteerder aan klager verzonden e-mail waarin adverteerder onder de kop “Makkelijk overstappen naar meer kwaliteit!” een aanbieding doet voor internet, bellen en digitale televisie. Daarbij vergelijkt adverteerder, onder verwijzing naar een onderzoek van de Consumentenbond van november 2009, de kwaliteit van zijn diensten met die van Ziggo. In de e-mail staat onder meer:
“Nu de eerste 6 maanden € 15,- korting
U heeft al internet, bellen en digitale tv vanaf € 29,95 per maand.”
Van de e-mail is een kopie aan deze beslissing gehecht.
De klacht
Adverteerder stelt in de e-mail dat men bij hem vanaf € 29,95 per maand gebruik kan maken van internetten, bellen en digitale televisie. In werkelijkheid liggen de kosten veel hoger, namelijk € 44,95 per maand. Alleen de eerste zes maanden geeft adverteerder een korting van € 15,– per maand. Er is sprake van misleidende reclame.
Het verweer
In de e-mail staat niet expliciet dat de klant na zes maanden € 44,95 per maand betaalt. Dit volgt echter wel uit de tekst van de e-mail door de nevenschikking van de zinnen waarin de prijsinformatie wordt gegeven en het woord “vanaf”. Daardoor is voldoende duidelijk dat er voorwaarden zijn verbonden aan het aanbod. Die voorwaarden kunnen makkelijk worden opgevraagd. Het is ook niet mogelijk om Digitenne te bestellen zonder die voorwaarden gezien te hebben, nu men niet vanuit de e-mail Digitenne kan bestellen. Dat kan pas, nadat de consument op de knop “meer informatie” heeft gedrukt. Dan verschijnt een scherm met de expliciete mededeling dat men na zes maanden € 44,95 per maand betaalt. Ook dat scherm maakt onderdeel uit van de reclame-uiting. Degene die het product wil bestellen of te kennen geeft geïnteresseerd te zijn in het product, wordt altijd gebeld door een call center. In dat telefoongesprek worden alle voorwaarden nagelopen, zodat de klant voor het bestellen alle relevante informatie krijgt.
Het oordeel van de Commissie
1) Adverteerder noemt in de e-mail een kortingsbedrag (€ 15,–) en een vanafprijs (€ 29,95). Nu de normale prijs voor het abonnement (€ 44,95) in de e-mail ontbreekt, is het naar het oordeel van de Commissie voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk dat deze vanafprijs in feite de normale prijs is na aftrek van de € 15,– korting. Evenmin is daardoor voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat de vanafprijs slechts geldt gedurende een beperkte tijd, te weten tot zes maanden na het afsluiten van het abonnement.
2) Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat de consument die zich op het product van adverteerder wil abonneren vanuit de e-mail persoonlijke informatie kan aanvragen of door middel van een link informatie op de website van adverteerder kan inzien waarin wel de normale prijs van het abonnement wordt genoemd, neemt de misleiding niet weg. Immers, de informatie waarnaar vanuit de e-mail wordt gelinkt, dient als een zelfstandige reclame-uiting te worden beschouwd. Ook de persoonlijke informatie die men krijgt door een medewerker van een call center kan de misleiding in de e-mail niet wegnemen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.