a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2010/00040

Datum:

02-03-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial van Ziggo voor interactieve televisie, uitgezonden op Nederland 1 om 15:00 uur. In de commercial is een persoon te zien die een huis binnengaat. Wanneer hij de trap oploopt en een deur opendoet, blijkt dat zijn vrouw en kinderen een surpriseparty voor hem hebben georganiseerd. Een voice-over zegt: ‘Welcome to funniest home video’s’. In beeld verschijnt een logo met daarop de woorden ‘Funniest homevideo’s’. Vervolgens zijn ‘funniest home video’s’ van de familie te zien. Zo toont een van de scènes de zoon die wegrijdt op een motor. Wanneer hij onder een slagboom doorgaat, vliegt zijn helm/hoofd van zijn romp terwijl hij verder rijdt.

 

De klacht

 

Klager vindt de commercial niet geschikt voor jeugdige kijkers, gelet op het tijdstip van uitzending en vanwege de beelden van een monster (zombie) en de onthoofding.

 

Het verweer

 

Hoewel de televisiecommercial spannend begint, is de reclame-uiting – in Amerikaanse Halloween-traditie – grappig en ludiek bedoeld. Dit blijkt onder meer uit de later ingestarte, luchtige achtergrondmuziek die vergezeld gaat van het geluid van lachende mensen. Ook de door klager gestelde ‘onthoofding’ moet in deze context worden bezien.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager bezwaar maakt tegen de uiting omdat deze angstgevoelens oproept bij kinderen. Zij zal de klacht daarom toetsen aan artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.

 

2) Naar het oordeel van de Commissie gaat de onderhavige reclame-uiting de grenzen van het toelaatbare niet te buiten. Hoewel de commercial spannend begint, en de hoordrollen blijkbaar door zombies worden gespeeld, is de commissie van oordeel dat de consument zal begrijpen dat in de commercial sprake is van humoristische overdrijving. Daarbij neemt de Commissie in aanmerking dat de beelden niet realistisch zijn en samengaan met luchtige achtergrondmuziek en geluid van lachende mensen, in een parodiërende sfeer van het programma ‘Funniest Home Video’s’. Gelet op het voorgaande wordt de klacht daarom afgewezen.

3) De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de uiting niet waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken