a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00789

Datum:

05-10-2011

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de website www.ziggo.nl voor zover het betreft de aanprijzing van het “alles-in-1 pakket” van adverteerder in verband waarmee “digitale ontvangers met hoge korting voor nieuwe klanten” worden aangeboden.

 

De klacht

 

Klager stelt, kort samengevat, dat uit de gewraakte uiting niet blijkt dat de kortingsactie slechts geldt voor één digitale ontvanger. Nu in de uiting bovendien de meervoudsvorm “ontvangers” wordt gebruikt, wordt juist de indruk gewekt dat men voor de actieprijs meerdere ontvangers per aansluiting kan kopen.

 

Het verweer

 

In de voorwaarden die bij de actie horen en die door adverteerder bij het verweer zijn over­gelegd, worden klanten  gewezen op de voorwaarde dat slechts één apparaat met korting kan worden gekocht. Dit blijkt uit de tekst: “Per adres kan slechts eenmalig gebruik worden gemaakt van een Alles-in-1 actieaanbod.” Klanten worden gewezen op de toepasselijkheid van deze voorwaarden en moeten, voordat ze de bestelling definitief maken, zich met de algemene en met de actievoorwaarden akkoord verklaren. Klanten worden derhalve wel erop geattendeerd dat het aanbod beperkt is tot één decoder per huishouden. Het feit dat er over “decoders” wordt gesproken doet daaraan niet af en geeft slechts aan dat er meerdere decoders beschikbaar zijn.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is, ook na het gevoerde verweer, van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.

 

In de gewraakte uiting wordt in verband met het “alles-in-1 pakket” van adverteerder het vol­gende vermeld: “Tijdelijk digitale ontvangers met hoge korting voor nieuwe klanten”, gevolgd door informatie over de twee onder deze mededeling afgebeelde ontvangers. Uit de uiting blijkt niet dat men uitsluitend één ontvanger met korting kan kopen. De gemiddelde consu­ment zal dan ook niet op deze beperking bedacht zijn, te minder nu in bedoelde mededeling de meervoudsvorm “ontvangers” wordt gebruikt in combinatie met de woorden “voor nieuwe klanten”. Dat deze beperking volgens adverteerder wel in de actievoorwaarden en in de al­gemene voorwaarden staat, neemt de misleiding die het gevolg is van het voorgaande niet weg.

 

Blijkens het bovenstaande is sprake van een omissie althans te laat verstrekken van essen­tiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken