De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website www.ziggo.nl voor zover het betreft de aanprijzing van het “alles-in-1 pakket” van adverteerder in verband waarmee “digitale ontvangers met hoge korting voor nieuwe klanten” worden aangeboden.
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat uit de gewraakte uiting niet blijkt dat de kortingsactie slechts geldt voor één digitale ontvanger. Nu in de uiting bovendien de meervoudsvorm “ontvangers” wordt gebruikt, wordt juist de indruk gewekt dat men voor de actieprijs meerdere ontvangers per aansluiting kan kopen.
Het verweer
In de voorwaarden die bij de actie horen en die door adverteerder bij het verweer zijn overgelegd, worden klanten gewezen op de voorwaarde dat slechts één apparaat met korting kan worden gekocht. Dit blijkt uit de tekst: “Per adres kan slechts eenmalig gebruik worden gemaakt van een Alles-in-1 actieaanbod.” Klanten worden gewezen op de toepasselijkheid van deze voorwaarden en moeten, voordat ze de bestelling definitief maken, zich met de algemene en met de actievoorwaarden akkoord verklaren. Klanten worden derhalve wel erop geattendeerd dat het aanbod beperkt is tot één decoder per huishouden. Het feit dat er over “decoders” wordt gesproken doet daaraan niet af en geeft slechts aan dat er meerdere decoders beschikbaar zijn.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is, ook na het gevoerde verweer, van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.
In de gewraakte uiting wordt in verband met het “alles-in-1 pakket” van adverteerder het volgende vermeld: “Tijdelijk digitale ontvangers met hoge korting voor nieuwe klanten”, gevolgd door informatie over de twee onder deze mededeling afgebeelde ontvangers. Uit de uiting blijkt niet dat men uitsluitend één ontvanger met korting kan kopen. De gemiddelde consument zal dan ook niet op deze beperking bedacht zijn, te minder nu in bedoelde mededeling de meervoudsvorm “ontvangers” wordt gebruikt in combinatie met de woorden “voor nieuwe klanten”. Dat deze beperking volgens adverteerder wel in de actievoorwaarden en in de algemene voorwaarden staat, neemt de misleiding die het gevolg is van het voorgaande niet weg.
Blijkens het bovenstaande is sprake van een omissie althans te laat verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.