a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2011/00964

Datum:

05-12-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op www.ziggo.nl voor ‘Interactieve Televisie’, waarop onder meer staat:

 

TV Gemist

Met TV Gemist bekijk je gemiste programma’s van onder andere de 10 best bekeken Nederlandse zenders. En je hoeft hier niet meer voor achter je computer te kruipen: je kijkt de programma’s alsnog gewoon op je tv! En dat is wel zo handig! Zo kijk je favoriete programma’s tot 10 dagen later nog terug via bijvoorbeeld Uitzending Gemist, RTL Gemist en SBS/Net5 Gemist (…)”

 

De klacht

 

Sinds 1 september 2011 heeft klager ‘Interactieve Televisie’ van Ziggo. Sinds 1 oktober 2011 moet men voor bijna alle programma’s van RTL betalen. Om uitzending gemist te kunnen bekijken dient men een interactieve recorder aan te schaffen van € 199,-.

 

In de uiting wordt niet vermeld dat men, naast de aanschaf van een recorder voor € 199,-, moet betalen om uitzending gemist te kijken.

 

Het verweer

 

Dit luidt, samengevat, als volgt.

 

Op diverse plaatsen op de website wordt vermeld dat voor de dienst een decoder nodig is en dat een vergoeding voor sommige programma’s wordt gevraagd. Adverteerder onderbouwt zijn verweer aan de hand van verschillende screenshots van de website.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden uiting worden de pluspunten genoemd van ‘TV gemist’, waaronder het voordeel dat men ‘niet meer achter de computer hoeft te kruipen’ om gemiste programma’s te bekijken. Niet wordt in de uiting gesteld dat het bekijken van de gemiste programma’s gratis is. Dat, naar uit informatie elders op de website blijkt, aan het terugkijken van sommige programma’s – naast de kosten van de aangeschafte decoder – kosten zijn verbonden, heeft derhalve niet tot gevolg dat de reclame misleidend is.

 

Gelet op het voorgaande oordeelt de Commissie als volgt.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken