a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2015/01090

Datum:

10-11-2015

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft banners van adverteerder op www.nu.nl/weer waarin ‘Ziggo Connect Start & Play’ en ‘Ziggo Connect Max & Play Start’ telkens voor € 16,25 werden aangeboden, voorzien van de link “bestel”.

 

De klacht

Klager stelt dat als men op de banner klikt het bedrag van € 16,25 niet meer is te vinden. De aanbieding verandert naar € 34,95 per maand gedurende de eerste zes maanden en € 59,– na zes maanden. Volgens klager zijn de uitingen misleidend.

 

De reactie van adverteerder

Deze wordt als volgt samengevat. De tarieven die in de uitingen werden getoond, zijn niet juist. Dit betrof een technische fout die, toen adverteerder deze op 22 oktober 2015 ontdekte, nog op dezelfde dag direct is hersteld. Adverteerder verklaart dat het door haar ingeschakelde advertentiebedrijf bij Ziggo de standaard kosten voor het gebruik van analoge kabel niet in de prijzen heeft opgenomen waardoor een verschil in prijs ontstond van € 18,70 per maand. Nadat de fout was hersteld, heeft het advertentiebedrijf de prijzen opnieuw uitgelezen.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Niet in geschil is dat in de bestreden uitingen een fout is gemaakt waardoor een te lage prijs werd getoond. Het is immers niet mogelijk de aangeboden pakketten voor € 16,25 te bestellen. Niet gesteld of gebleken is dat de gemiddelde consument kon weten dat sprake is van een foutieve prijs. Van een onwaarschijnlijke aanbieding is naar het oordeel van de voorzitter geen sprake. Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over de prijs van de aangeboden diensten zoals bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

2)  De voorzitter neemt nota van de mededeling van adverteerder dat op de dag dat de fout werd ontdekt direct maatregelen zijn genomen om deze te herstellen. De voorzitter begrijpt dat door deze maatregelen de oorzaak van de foutieve prijsvermelding is weggenomen. Om die reden zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en een aanbeveling achterwege laten.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken