a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2016/00378/A

Datum:

07-06-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial (tag on) waarin – voor zover hier van belang – wordt gezegd:

“Maak van elk scherm je tv. Download gratis de Ziggo Horizon app”.

In beeld is een tablet te zien met daarnaast afgebeeld de logo’s van de “Apple Store” en “Google Play”.

De klacht

Er wordt geadverteerd met: “tv op ieder scherm”, terwijl de Ziggo Horizon app niet beschikbaar blijkt te zijn  voor de Windows tablet van klager.

 

Het verweer

Het is juist dat in de app store van Windows de app niet te verkrijgen is. Dit geldt voor een groot aantal apps en dat wordt als een groot nadeel van Windows-apparaten gezien. De gemiddeld geïnformeerde consument en zeker de bezitter van een Windows apparaat zal bekend zijn met het beperkte aanbod van apps. Bovendien heeft adverteerder hierop geattendeerd door de logo’s van Android en Apple te tonen, hetgeen een gangbare wijze van communiceren is over de beschikbaarheid voor bepaalde besturingssystemen. Om die reden meent adverteerder dat de uiting niet misleidend is.

 

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager de onderhavige uiting misleidend acht, nu hierin volgens hem de indruk wordt gewekt dat men met deze app op ieder scherm tv kan kijken, terwijl de app niet beschikbaar is voor tablets die beschikken over een besturingssysteem van “Windows”.

In de uiting wordt de Ziggo Horizon app van adverteerder gepromoot waarbij in beeld een tablet is te zien met daarnaast afgebeeld de logo’s die corresponderen met “Google Play” en “Apple Store”. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument na het zien van deze commercial begrijpen dat deze app slechts geschikt is voor apparaten die beschikken over een besturingssysteem waarmee apps kunnen worden gedownload via de “Apple Store” en “Google Play” en niet verwachten dat deze app ook is te downloaden met andere besturingssystemen, zoals Windows. Dat adverteerder in de uiting gebruik maakt van in reclame veel voorkomende kennelijke overdrijving door te zeggen: “tv op ieder scherm” maakt het oordeel van de Commissie niet anders. Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken