a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2016/00900

Datum:

20-12-2016

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

Het betreft een door Ziggo aan klager verzonden e-mail waarin Ziggo meedeelt dat het zenderpakket van klager wordt uitgebreid met “het beste van HBO” waarvoor klager na drie maanden € 2,– per maand extra betaalt. In de e-mail staat verder onder meer “Wilt u meer weten of dit pakket opzeggen? Klik hier of bel gratis (…)”.

 

De klacht

Deze wordt als volgt samengevat. Ziggo biedt ongevraagd een uitbreiding van het zenderpakket aan. Wat ongevraagd wordt aangeboden, mag men houden. Hiervoor hoeft men niet te betalen en het evenmin terug te sturen. Ziggo lokt hiermee uit dat veel mensen dit vergeten. Klager wenst dat Ziggo excuses stuurt en mensen die vergeten op te zeggen niet laat betalen.

 

Het verweer

Dit wordt als volgt samengevat. Er wordt niets ongevraagd opgestuurd. De uitbreiding betreft een zogenaamde on demand dienst. Deze geeft de abonnee op eigen initiatief toegang tot de film of series. Deze worden dus alleen na het maken van een keuze afgeleverd. Tegen een andere klacht die tegelijk met dit dossier is behandeld, voert Ziggo als verweer dat het een mailing voor klanten betreft die het ‘Royaal TV’ pakket ontvangen. Dit is een uitgebreid zenderpakket. Ziggo kondigt een uitbreiding van dit pakket aan. De toevoeging van deze content gaat gepaard met een prijsverhoging van € 2,–. Op grond van artikel 7.2 Telecommunicatiewet is Ziggo gerechtigd een dergelijke wijziging door te voeren mits ze daarbij de klant actief wijst op zijn recht om als gevolg van deze wijziging op te zeggen. Dit gebeurt dan ook in de uiting. Op grond van artikel 7.2 Telecommunicatiewet is een klant gerechtigd op meerdere manieren een abonnement op te zeggen. Dat kan online, via de link in de uiting maar ook via het telefoonnummer dat in de uiting wordt genoemd. De naleving van de bepalingen in de Telecomwet is ter beoordeling van ACM. Klager kan eventueel met zijn klacht naar een geschillencommissie of de rechter. Bij deze klacht is volgens Ziggo echter geen reclame regel in het geding.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de gewraakte uiting maakt Ziggo melding van een uitbreiding van het zenderpakket van klager. Niet in geschil is dat een klant deze uitbreiding slechts kan accepteren of, indien hij het daarmee niet eens is, zijn abonnement met Ziggo dient op te zeggen. De mededelingen in de e-mail over de uitbreiding van het zenderpakket zijn derhalve niet bedoeld ter aanprijzing van een dienst waarop men zich afzonderlijk kan abonneren, maar slechts als een mededeling over een wijziging van de inhoud van het zenderpakket. De inhoud van de e-mail is hiertoe beperkt en bevat ook verder geen aanprijzing van diensten. De voorzitter oordeelt op grond van het voorgaande dat de onderhavige uiting geen reclame-uiting is in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code. De voorzitter kan om die reden de uiting niet inhoudelijk beoordelen, zodat wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af. 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken