De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de aanbieding van een gratis tablet bij Alles-in-1 pakketten van Ziggo in een televisiecommercial, een radiocommercial en een internetuiting.
In de televisiecommercial is een tablet te zien met daarop de tekst “Gratis tablet!” Een voice-over zegt vervolgens: “Nu een gratis tablet bij alle Ziggo Alles-in-1 pakketten. Want bij Ziggo is zoveel te zien dat je al snel een scherm tekortkomt. Genoeg schermen in huis? Kies dan voor korting op Alles-in-1 pakketten. (…).” Aan het eind van de commercial wordt de volgende tekst getoond en door de voice-over uitgesproken: “Stap nu over op ziggo.nl”.
De radiocommercial luidt: “Alleen nog vandaag: een gratis tablet bij alle Ziggo Alles-in-1 pakketten. Genoeg schermen in huis? Kies dan voor korting op Alles-in-1 pakketten (…) Stap nu over op ziggo.nl.”
In de door klaagster overgelegde afdruk van de internetuiting (banner) staat:
Gratis tablet! Stap Profiteer nu Ziggo
bij Ziggo Alles-in-1 nu over
De klacht
Ziggo belooft een gratis tablet bij het afsluiten van een Alles-in-1 pakket. Klaagster neemt nu internet en televisie af bij Ziggo. Toen zij wilde overstappen op een Alles-in-1 pakket, bleek zij echter geen tablet te krijgen. De reclame-uitingen kloppen niet, nu Ziggo adverteert met een gratis tablet maar deze niet geeft.
Het verweer
Bij het aanbod van een gratis tablet bij een Alles-in-1 pakket zijn actievoorwaarden van toepassing. Klanten worden daar in de uiting en voorafgaand aan de bestelling op gewezen. In de – overgelegde – actievoorwaarden staat dat het aanbod alleen geldt voor nieuwe internetklanten. Klaagster was al internetklant bij Ziggo en kan op grond van deze voorwaarden dan ook geen gebruik maken van deze actie.
Verzoek aan adverteerder om nadere informatie
Op het (herhaalde) verzoek van het secretariaat aan adverteerder om toezending van de uiting waarin de (bij verweer gestelde) verwijzing naar de actievoorwaarden te zien is, heeft adverteerder niet gereageerd.
Het oordeel van de voorzitter
In de commercials en de internetuiting wordt geadverteerd met “een gratis tablet bij alle Ziggo Alles-in-1 pakketten”. Uit de in de uitingen voorkomende mededeling “Stap nu over (op ziggo.nl)” zal de gemiddelde consument kunnen begrijpen dat het aanbod niet bedoeld is voor klanten die al een Alles-in-1 pakket van Ziggo afnemen. De consument hoeft echter niet te begrijpen dat de actie alleen geldt voor nieuwe internetklanten van Ziggo, zoals bij verweer is aangevoerd. In de uitingen wordt immers zonder voorbehoud een gratis tablet bij alle Alles-in-1 pakketten aangeboden en wordt, anders dan door adverteerder is betoogd, niet verwezen naar van toepassing zijnde actievoorwaarden.
Het voorgaande leidt de voorzitter tot het oordeel dat in de uitingen onvoldoende duidelijk wordt gemaakt voor wie de gratis tablet actie geldt. Dit betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over het ingaan op het actieaanbod. Deze informatie moet daarom op duidelijke wijze in de uitingen worden verstrekt. Nu dat in de uitingen niet het geval is, en de gemiddelde consument daardoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Daardoor zijn de uitingen oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.