a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2017/00239

Datum:

16-05-2017

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website www.ziggo.nl voor zover daarop een aanbieding stond voor ‘Connect & Play Max’ met de tekst: “De eerste 3 maanden € 34,95 daarna € 76,95 per maand”.

 

De klacht

Klager stelt, samengevat, dat toen hij op de aanbieding klikte, op de volgende pagina stond dat men na drie maanden € 78,95 zou dienen te betalen, terwijl in de aanbieding het bedrag van € 76,95 werd genoemd. Klager heeft hierover gebeld met adverteerder en kreeg te horen dat het bedrag van € 76,95 een oude prijs betrof die nog niet was aangepast. Men bleek het abonnement niet meer voor deze prijs te kunnen afsluiten. Na twee maanden wordt echter nog steeds met de oude prijs geadverteerd. Als consument wordt men gelokt met een prijs, en als men niet oplet bij het bestellen, is men ineens € 2,- per maand duurder uit.

 

De reactie van adverteerder

Op de reactie van adverteerder zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  Klager heeft onweersproken gesteld dat op de website een aanbieding stond waarbij een bedrag van € 76,95 werd genoemd als reguliere prijs die men na drie maanden voor het pakket zou gaan betalen, terwijl na het klikken op de aanbieding op de volgende pagina van de website een bedrag van € 78,95 na drie maanden werd genoemd. Verder heeft klager onweersproken gesteld dat deze discrepantie ongeveer twee maanden heeft voortgeduurd.

2)  Adverteerder heeft meegedeeld dat de reguliere prijzen doorgaans in het voorjaar worden aangepast. Voor het aangeboden pakket geldt volgens adverteerder vanaf 30 januari 2017 de prijs van € 78,95. Blijkbaar heeft adverteerder blijkens het voorgaande nagelaten de reclame-uiting tijdig hierop af te stemmen waardoor de in de klacht bedoelde discrepantie ontstond. Adverteerder dient prijsaanpassingen tijdig te verwerken in haar reclame-uitingen teneinde verwarring bij de gemiddelde consument over de reguliere prijs te voorkomen.

3)  Blijkens het voorgaande is sprake van een onjuiste prijsvermelding als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Derhalve wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken