De bestreden reclame-uiting
Het betreft een tv-commercial waarin wordt gezegd:
“Jeroen en Jeroen van Belsimpel.nl hebben voor iedereen die Vodafone met Ziggo combineert non-stop gratis extra’s. Daarmee krijg je bijvoorbeeld dubbele data. Elke maand weer. Belsimpel.nl. Tot het uiterste voor jou.”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager vindt de uiting misleidend omdat daarin gesuggereerd wordt dat iedereen welkom zou zijn bij Belsimpel.nl, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is, aldus klager. Hij is namelijk door adverteerder van het aanbod uitgesloten omdat hij met een Bunq-(bank)rekening wilde betalen.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
De woorden “voor iedereen” in de commercial zijn niet misleidend, aldus adverteerder. Volgens adverteerder worden bepaalde zaken in commercials als bekend verondersteld, bijvoorbeeld dat men voor grote aankopen aan voorwaarden moet voldoen. Ter vergelijking: wanneer een bank claimt dat je een hypotheek binnen een week kunt krijgen, dan is het logisch dat je geen hypotheek krijgt wanneer je niet aan bepaalde voorwaarden voldoet. Bunq heeft weliswaar een bankvergunning, maar de (digitale) manier om een rekeningnummer aan te vragen is zo open dat je eenvoudig op iemand anders’ naam een rekening kunt openen, namelijk met een kleine storting of via een videogesprek. In de praktijk blijkt dat men snel te verleiden is tot een kleine storting. Met een foto van een ID-bewijs of een bankpas kom je vervolgens eenvoudig in het bezit van een bankrekening op naam van iemand anders, aldus adverteerder. Volgens adverteerder accepteren veel providers deze bank niet als verificatie. Bunq is volgens adverteerder geen primaire bank en betaling via Bunq kan daarom logischerwijs niet als betaalmethode voor een abonnement dienen. Adverteerder merkt ten slotte op dat de bestelling van klager een Tele2-abonnement betreft en de commercial daarom niet op hem van toepassing is.
Repliek
Het gaat klager niet om deze specifieke uiting, maar om het feit dat adverteerder in iedere uiting zegt dat zij een aanbieding “voor iedereen” heeft. Klager merkt op dat hij bij Tele2 een telefoontoestel heeft gekocht met zijn Bunq-rekening. Bunq-klanten zouden dezelfde rechten moeten hebben als klanten van ING of Rabobank, aldus klager.
Dupliek
Adverteerder blijft bij haar standpunt. Bij de uitspraak “voor iedereen” is algemeen bekend dat hierbij voorwaarden gelden. Het is onnodig en ondoenlijk om al deze zaken die bij het publiek bekend zijn nog een keer in beeld te brengen.
De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft nader toegelicht waarom zij de Bunq-rekening niet accepteert. Het Bunq-rekeningnummer kan niet ter verificatie van de rekening dienen. Adverteerder heeft meegemaakt dat er is gefraudeerd met behulp van Bunq-rekeningen, in die zin, dat de rekeningen waren geopend op andermans naam. Adverteerder heeft toegelicht dat men in sommige gevallen wel een “los” product kan kopen met een Bunq-rekening (zoals klager kennelijk zijn telefoon heeft gekocht), maar geen abonnement kan afsluiten, omdat het rekeningnummer dan moet dienen als verificatiemiddel. Zij benadrukt dat Bunq op dit moment nog echt een kleine bank is.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager het misleidend vindt dat in de uiting wordt gezegd dat de aanbieding “voor iedereen” geldt, terwijl hij van het aanbod wordt uitgesloten omdat hij met een Bunq-bankrekeningnummer wil betalen.
De Commissie stelt voorop dat in de uiting niet zonder meer wordt beweerd dat het aanbod voor “iedereen” geldt, maar dat dit aanbod alleen geldt voor “iedereen die Vodafone met Ziggo combineert”. Vervolgens gelden voor deze doelgroep de “gratis extra’s” zoals bijvoorbeeld “dubbele data”. Klager behoort overigens zelf niet tot de groep “die Vodafone met Ziggo combineert”.
Het product wordt aangeprezen in een medium (tv) dat naar zijn aard beperkingen heeft.
De vraag moet worden beantwoord of in deze commercial rekening gehouden moet worden met het gegeven dat men niet door middel van een Bunq-rekening een abonnement kan afsluiten, en of daarom in de commercial gedetailleerde informatie moet worden opgenomen met betrekking tot de bankrekening waarover men dient te beschikken (omdat adverteerder niet alle bankrekeningen accepteert), en of de commercial zonder die informatie misleidend is.
De Commissie is van oordeel dat het feit dat het met een Bunq-rekening niet mogelijk is een abonnement af te sluiten zodanig specifiek is (in het bijzonder omdat, zoals adverteerder onweersproken heeft aangevoerd, slechts een gering aantal consumenten bij het afsluiten van een abonnement gebruik maakt van een Bunq-rekening), dat dit zich er niet voor leent om in een algemene tv-commercial te worden vermeld.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.