De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Ziggo/Vodafone waarin twee mannen met pech op de vluchtstrook staan terwijl ze, zittend op de geopende kofferbak van de auto, televisie kijken op een mobiel. Als de pechhulpdienst arriveert, gaat de pechhulpverlener meekijken.
De klacht
De uiting toont een gevaarlijke situatie in het dagelijkse verkeer. Mensen worden niet aangespoord om veiligheid te zoeken achter de vangrail maar blijven in hun auto zitten terwijl de gevarendriehoek bovendien veel te dicht bij de auto staat. De televisiecommercial zet aan tot gevaarlijk gedrag.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial zitten mannen ontspannen televisie te kijken in een auto die door pech op de vluchtstrook staat. Op zichzelf genomen is in deze situaties gevaar voor ernstig letsel doordat de personen zich niet in veiligheid hebben gebracht achter de vangrail. De televisiecommercial is echter onmiskenbaar niet realistisch bedoeld. Het ligt immers niet voor de hand dat men in een pechsituatie ontspannen televisie gaat kijken en dat de pechhulpverlener vervolgens gaat meekijken. Van de televisiecommercial gaat verder ook niet de boodschap uit dat men de getoonde situatie zou moeten navolgen. Op grond van het voorgaande zijn de grenzen van het toelaatbare niet overschreden en wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.