a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2018/00356

Datum:

11-06-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de televisiecommercial van Ziggo, waarin onder meer wordt gezegd:

“Overal in huis perfecte wifi. Gegarandeerd. Dat is de Ziggo Power Promise. Met wifi afgestemd op jouw huis.”

 

De klacht

De belofte dat je overal in huis wifi krijgt, klopt niet. Klager heeft op zolder een slechte wifi-ontvangst, die alleen opgelost blijkt te kunnen worden door bij Ziggo een wifi-booster aan te schaffen. Klager maakt er bezwaar tegen dat Ziggo adverteert met een belofte die alleen waargemaakt kan worden door de aanschaf van een apparaat.

 

Het verweer

Ziggo voert het volgende aan, verkort en zakelijk weergegeven.

Voor minder dan 10% van de klanten van Ziggo geldt dat de Power Promise technisch gezien niet waargemaakt kan worden zonder het installeren van een wifi-booster. Als het door Ziggo verstrekte modem niet geschikt is om de gewenste signaalsterkte te halen, wordt het modem kosteloos vervangen. Blijkt het niet aan het modem te liggen dat de gewenste signaalsterkte niet wordt gehaald, dan kan installatie van een wifi-booster noodzakelijk zijn. Voor het grootste deel van het klantenbestand zijn dergelijke oplossingen (en kosten) echter niet nodig. Ziggo acht het een feit van algemene bekendheid dat techniek niet altijd waterdicht is en uitzonderingssituaties niet geheel uit te sluiten zijn.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

Centraal staat de vraag of de commercial voor de Ziggo Power Promise bij de gemiddelde consument in strijd met de werkelijkheid de indruk wekt dat deze ‘promise’ in alle gevallen zonder extra kosten wordt waargemaakt en of de uiting daardoor misleidend is als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

2.

Blijkens de commercial houdt de ‘Power Promise’ van Ziggo in: “Overal in huis perfecte wifi. Gegarandeerd. Met wifi afgestemd op jouw huis.” Aldus wordt de indruk gewekt dat men met een internetabonnement van Ziggo altijd overal in huis perfecte wifi heeft. Als erkend is komen vast te staan dat in sommige gevallen het modem dat bij het abonnement behoort niet voldoende is om overal in huis perfecte wifi te kunnen ontvangen, en dat de aanschaf en het (tegen betaling laten) installeren van een wifi-booster daarnaast noodzakelijk is. De gemiddelde consument hoeft er op basis van de zonder enig voorbehoud gestelde “gegarandeerde” Power Promise niet op bedacht te zijn dat hij wellicht extra kosten moet maken voor een wifi-booster om de beloofde perfecte wifi overal in huis daadwerkelijk te bereiken.

3.

Het voorgaande leidt tot het oordeel dat de televisiecommercial gepaard gaat met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 NRC. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken