De bestreden reclame-uiting
Het betreft een op Twitter getoonde banner van Ziggo, waarin onder meer staat:
“Pak nu snel deze hele hoge korting. En krijg nu standaard bij Ziggo Internet & TV de Next Mini.
Nieuw: Next Mini 4K UHD
Nu 12 maanden 50% korting
ziggo.nl
12 maanden 50% korting.”
Samenvatting van de klacht
Ziggo maakt reclame voor een jaarabonnement met 12 maanden 50% korting. Er wordt niet naar beperkende voorwaarden verwezen. Bij het doorklikken wordt pas aan het einde van de aanvraag meegedeeld dat de aanbieding alleen geldt voor nieuwe klanten en niet voor bestaande contractvrije klanten die voor een jaar willen verlengen. Dit wordt niet duidelijk gemaakt in de bestreden uiting, die volgens klager daarom “valselijk” is.
Samenvatting van het verweer
Ziggo acht het aannemelijk dat de gemiddelde consument begrijpt dat de actie alleen voor nieuwe klanten is, nu het onlogisch is dat Ziggo haar gehele bestaande klantbase voortaan 50% korting zou geven op het abonnement. Ook uit de context blijkt dat sprake is van een actie die alleen voor nieuwe klanten geldt. Omdat Twitter beperkte ruimte biedt om alle essentialia van de actie te noemen, verwijst Ziggo naar haar website, waar kennis kan worden genomen van alle relevante informatie om gebruik te kunnen maken van het aanbod. Wie via de link op Twitter op de website komt, wordt direct gevraagd of hij al internetklant van Ziggo is. Bij een bevestigend antwoord wordt het actieaanbod niet getoond. In het bestelproces wordt de vraag herhaald voordat de klant een bestelling plaatst. Bovendien wordt in het bestelproces gewezen op de actievoorwaarden, waarin staat dat klanten die al een internetabonnement van Ziggo hebben of dit in de afgelopen zes maanden hebben gehad, geen gebruik kunnen maken van de actie. Hoewel Ziggo de uiting niet misleidend acht, wil zij voorkomen dat verwarring over haar acties ontstaat. Daarom heeft zij de betreffende uiting inmiddels aangepast en zal zij ook in toekomstige acties benadrukken dat sprake is van een actie die alleen voor nieuwe klanten geldt.
Het oordeel van de voorzitter
1) In de bestreden uiting prijst Ziggo haar internet- en tv-abonnement met de Next Mini aan met 50% korting gedurende 12 maanden. Vast is komen te staan dat deze aanbieding alleen geldt voor nieuwe klanten van Ziggo en niet voor bestaande klanten, onder wie klanten die hun internet- en tv-abonnement bij Ziggo ten tijde van de actie willen verlengen.
2) Op zich moet het Ziggo zijn toegestaan om klanten te werven door reclame te maken voor een actie waarvan alleen nieuwe klanten gebruik kunnen maken en bestaande klanten niet. Wel moet uit de reclame-uiting waarin de actie wordt geadverteerd duidelijk blijken voor wie het actieaanbod geldt, om te voorkomen dat de gemiddelde consument op dit punt op het verkeerde been wordt gezet. Aan deze voorwaarde is naar het oordeel van de voorzitter in de bestreden uiting niet voldaan. Uit de tekst “Pak nu snel deze hele hoge korting. En krijg nu standaard bij Ziggo Internet & TV de Next Mini” valt niet af te leiden dat het actieaanbod alleen geldt voor klanten die overstappen naar Ziggo en niet voor bestaande klanten. Dat de gemiddelde consument wel zou begrijpen dat de actie alleen voor nieuwe klanten is, nu het onlogisch is dat Ziggo haar gehele bestaande klantbase voortaan 50% korting zou geven op het abonnement, zoals Ziggo stelt, is zonder meer niet aannemelijk.
3) Dat het actieaanbod is beperkt tot nieuwe klanten betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. De consument moet daarom in de uiting zelf op deze informatie attent worden gemaakt, ook nu het een uiting op Twitter betreft. De enkele algemene verwijzing naar de website van Ziggo is onvoldoende om de consument op de beperking van het aanbod attent te maken. Het voorgaande leidt tot de conclusie dat de bestreden uiting misleidend is als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), nu de gemiddelde consument door het ontbreken van essentiële informatie in de uiting ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Hierdoor is de reclame-uiting oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
4) In de mededeling van adverteerder dat de uiting inmiddels is aangepast en in toekomstige acties zal worden benadrukt dat sprake is van een actie die alleen voor nieuwe klanten geldt, ziet de voorzitter aanleiding de aanbeveling te doen voor zover nog nodig.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder voor zover nog nodig aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.