De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie van Ziggo in een reclamefolder, waarin (voor zover voor de klacht relevant) het volgende staat:
“Wijchen, er staat een fantastische deal voor je klaar!
Stap over op ons razendsnelle glasvezel-kabel netwerk
Want in ons glasvezel-kabel netwerk wordt de techniek van glasvezel en kabel slim gecombineerd voor een perfecte verbinding. Kies ook voor Ziggo. Nu met een fantastische korting in Wijchen.”
De klacht
Ziggo adverteert met een “glasvezel-kabel netwerk”, terwijl dit onwaar is. Het netwerk van Ziggo bestaat namelijk voor de laatste kilometers uit ouderwetse coax kabel, waardoor dit netwerk van mindere kwaliteit is dan moderne glasvezel. Volgens klager worden mogelijke klanten hierdoor op het verkeerde been gezet, omdat ze niet krijgen wat ze verwachten. De reclame is daarom misleidend, aldus klager.
Het verweer
Ziggo heeft een gecombineerd Hybrid Fiber Coax netwerk (glasvezel-kabel netwerk). In dit netwerk gaat 97% van het signaal over een glasvezelnetwerk en 3%, het laatste gedeelte richting de aansluiting van de klant, over de kabel. Dit netwerk heeft andere kwaliteiten dan een volledig glasvezelnetwerk. Uit eerdere uitspraken van de Commissie (dossiernummers 2013/00955 en 2017/00749) volgt dat het gebruik van de term “glasvezel-kabel netwerk” door Ziggo in beginsel niet misleidend is, zolang niet de suggestie wordt gewekt dat dit netwerk dezelfde capaciteiten heeft als een volledig glasvezelnetwerk. In de bestreden uiting neemt Ziggo deze suggestie expliciet weg door duidelijk uit te leggen dat Ziggo een gecombineerd netwerk heeft: “in ons glasvezel-kabel netwerk wordt de techniek van glasvezel en kabel slim gecombineerd voor een perfecte verbinding.” In de uiting is beperkt ruimte om alle kenmerken van het netwerk toe te lichten. Hiervoor wordt verwezen naar ziggo.nl/wijchen waar een uitgebreide uitleg staat opgenomen.
Het oordeel van de Commissie
1. Volgens klager is de reclame-uiting misleidend omdat hierin, aldus klager, de suggestie wordt gewekt dat het netwerk uit glasvezel bestaat, terwijl het voor de laatste kilometers uit coaxkabel bestaat. De Commissie oordeelt hierover als volgt.
2. De vraag die centraal staat is of voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk uit de reclame-uiting blijkt dat het daarin aangeboden netwerk van Ziggo niet volledig uit glasvezel, maar ook deels uit (coax)kabel bestaat. Naar het oordeel van de Commissie maakt Ziggo in de uiting voldoende duidelijk dat het genoemde “glasvezel-kabel netwerk” een combinatie betreft tussen glasvezel en kabel. In de uiting staat namelijk: “Want in ons glasvezel-kabel netwerk wordt de techniek van glasvezel en kabel slim gecombineerd voor een perfecte verbinding.” Ook verder wordt in de uiting niet gesuggereerd dat het netwerk volledig uit glasvezel zou bestaan.
3. Gelet op het bovenstaande beslist de Commissie als volgt.
De beslissing van de Commissie
De Commissie wijst de klacht af.