De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders advertentie in De Schelde Post waarin adverteerder, onder de aanhef “Gratis energie door de zon” zonnepanelen aanprijst.
De klacht
Zonne-energie is de duurste vorm van energie-opwekking. De mededeling “GRATIS ENERGIE door de zon” is om die reden misleidend.
Het verweer
Adverteerder heeft, kort samengevat, gesteld dat de advertentie in zijn geheel dient te worden gelezen. Duidelijk is vermeld dat zonnepanelen kunnen worden geleverd tegen scherpe prijzen.
Het oordeel van de voorzitter
Uit de advertentie, in zijn geheel bezien, blijkt voldoende duidelijk dat adverteerder slechts stelt dat de door de zon geleverde energie gratis is. Daaronder staat dat adverteerder een zonnepaneel installatie “tegen een scherpe prijs, met subsidie mogelijkheden” aanprijst. Daarvoor dient uiteraard te worden betaald en duidelijk is dat de kosten die daarmee gemoeid zijn in de uiting buiten beschouwing worden gelaten.
Van misleiding is derhalve geen sprake.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene wijst de voorzitter de klacht af.